چکیده:
بررسیها نشان میدهد علیرغم وجود رابطه بسیار نزدیک میان توسعه اقتصادی و توسعه بخش مالی، تجاریسازی دانش و فناوری در حوزه علوم انسانی، از رشد مناسبی برخوردار نبوده است. پژوهش حاضر با توجه به نقصان ادبیات تجاریسازی فناوریهای نرم بهویژه خدمات، بهدنبال طراحی الگوی تجاریسازی خدمت مالی است. روششناسی پژوهش، از نوع کیفی، با استفاده از کثرتگرایی است. بدین منظور برای شناسایی مفاهیم اولیه و مراحل تجاریسازی، از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه نیمهساختار یافته با خبرگان دانشگاهی و متخصصان صنعت و برای سطحبندی مراحل و استخراج مدل تجاریسازی، از پرسشنامه نیمهساختار یافته با یک سؤال باز استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در گام اول، به صورت ترکیبی از تحلیل ساختاری و تحلیل تفسیری و در گام دوم، از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شد. یافتههای پژوهش در گام اول شامل مراحل دوازدهگانه: تدوین استراتژی کسبوکار؛ خلق ایده خدمت، غربالگری، تجزیه و تحلیل تجاری خدمت، کسب مجوز رسمی پروژه، تشکیل تیم چند وظیفهای، طراحی خدمت و فرایندها، طراحی سیستم ارائه خدمت، آموزش و توانمندسازی شبکه فروش و مشتریان، معرفی و عرضه آزمایشی خدمت، عرضه خدمت در مقیاس کامل، ارزیابی و بهبود عملکرد خدمت و در گام دوم تجویز مدل فرایندی تجاریسازی خدمات مالی نوآورانه در بازارهای مالی، است.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش در گام اول شامل مراحل دوازدهگانه : تدوین استراتژی ١ کسب وکار؛ خلق ایده خدمت ، غربالگری، تجزیه و تحلیل تجاری خدمت ، کسب مجوز رسمی پروژه، تشکیل تیم چند وظیفه ای، طراحی خدمت و فرایندها، طراحی سیستم ارائه خدمت ، آموزش و توانمندسازی شبکه فروش و مشتریان، معرفی و عرضه آزمایشی خدمت ، عرضه خدمت در مقیاس کامل ، ارزیابی و بهبود عملکرد خدمت و در گام دوم تجویز مدل فرایندی تجاریسازی خدمات مالی نوآورانه در بازارهای مالی ، است .
13 تدوین استراتژی کسب و کار- خلق و غربالگری عرضه کامل خدمت - عرضه خدمت در مقیاس کامل - خلق ایده خدمت ایده های خدمت - ارزیابی و بهبود عملکرد خدمت غربالگری ایده های خدمت جدید - توانمند سازها و ابزار ها توسعه سیستم تجزیه و تحلیل ارائه خدمت فنی و تجاری خدمت - طراحی سیستم ارائه خدمت - تجزیه و تحلیل تجاری خدمت - آموزش و توانمندسازی شبکه - کسب مجوز رسمی پروژه طراحی خدمت و فروش و مشتریان فرایندها - معرفی و عرضه آزمایشی خدمت - تشکیل تیم چند وظیفه ای - طراحی خدمت و فرایندها نمودار ١ مراحل و فازهای تجاریسازی خدمات مالی (مورد مطالعه : صنعت بانک و بیمه ایران) گام دوم؛ تعیین روابط بافتاری، سطح و اولویت بندی مراحل و ترسیم مدل تجاری سازی خدمات مالی یافته های تحقیق در گام دوم پژوهش که با اجرای تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری(ISM) به دست آمدهاند، عبارتند از: ١-تشکیل ماتریس خود تعاملی ساختاری (SSIM) ماتریس خودتعاملی ساختاری، ماتریسی است به ابعاد مراحل دوازدهگانه تجاریسازی خدمات مالی که با استفاده از قواعد زیر برای تعیین روابط بافتاری بین مراحل مزبور تشکیل شده است .
(1996) "The new product development process for Commercial financial services"; Industrial Marketing Mangement, Vol. 23, pp.