چکیده:
هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه تقویت املاء بر اساس الگوی پاسخ-به-مداخله و مطالعهی اثربخشی آن در تقویت عملکرد دانشآموزان با مشکلات املا نویسی پایه سوم ابتدایی بود. این پژوهش در دو مرحلهی تدوین و اعتباریابی برنامه و سنجش اثر بخشی آن اجرا شده است و از نوع طرحهای تکآزمودنی AB بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر و پسر پایهی سوم ابتدایی سال تحصیلی 95 -1394 شهر کرج بود. 20 دانشآموز به روش هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. در مداخلهای سه ردیفی براساس الگوی پاسخ-به-مداخله (ردیف اول شامل گروه 5 نفری در 9 جلسه 30 دقیقهای، ردیف دوم گروههای 3 نفری در 9 جلسه 45 دقیقه ای، ردیف سوم 12 جلسه یک ساعته انفرادی) شرکت داده شدند، و براساس برنامه تدوین شده براساس برنامههای متناسب با الگوی پاسخ-به-مداخله به روش آموزش مستقیم، آموزش دیدند. ابزار اندازهگیری شامل آزمون املا بود . براساس نتایج به دست آمده برنام هتدوین شده از اعتبار مناسبی برای اجرا برخوردار بود. دادههای حاصل از پیش آزمون و پس آزمون در هر ردیف با استفاده از روش محاسبه اندازه اثرتحلیل شدند. بر اساس ارزیابی و نظارت اجرا شده به ترتیب در هر ردیف مداخله 20، 10 و 20 درصد شرکت کنندگان پاسخ به مداخله داشتند و سایر شرکت کنندگان پیشرفتی در مداخلات اجرا شده نداشتند. باتوجه به ویژگیهای شرکت کنندگان در پژوهش می توان نتیجه گرفت برنامه تدوین شده برای دانشآموزانی با ضعف درسی مناسب است.
خلاصه ماشینی:
"دانشیار سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی واژگان کلیدی: تدوین برنامه ، اثربخشی، پاسخ به مداخله ، املا، اختلال املانویسی مقدمه املا یکی از موضوع های درسی است که در آن خلاقیت و تفکر واگرا به کار نمیافتد (لرنر، ١٩٩٧؛ ترجمه دانش ، ١٣٨٤).
Sitzmann, Hightree, Moritz, Elton 4.
بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزشی منطبق با برنامه های آموزشی متناسب با رویکرد پاسخ به مداخله و تعیین میزان اثربخشی آن بر افزایش مهارت های تحصیلی دانش آموزانی است که بازده تحصیلی ضعیفی دارند و از آموزش های کلاسی بهره کافی نمیگیرند و در نهایت کمک به تشخیص هر چه دقیق تر اختلالات یادگیری است .
توجه به حجم گسترده پژوهش هایی که رویکرد پاسخ به مداخله را موثر گزارش کرده اند نشان میدهد احتمالا این روش در دانش آموزان بدون تشخیص (مک ینری و الج ٤، ٢٠١٣)، با تشخیص (پارکز٥، ٢٠١١ و هریس ، ٢٠١٠) و حتی دارای چالش رفتاری (سایکی و همکاران ٦، ٢٠١١) موثر است .
هدف این پژوهش تدوین و تعیین اثربخشی برنامه پاسخ به مداخله در بهبود مهارت املانویسی دانش آموزان پایه ی سوم ابتدایی با مشکلات یادگیری و بدون هیچ تشخیصی بود.
Re, Mirandola, Esposito, & Capodieci یافته ی دیگر پژوهش نشان داد برنامه در هر سه ردیف به تناسب شرکت کنندگان اثرگذاری داشته و توانسته دانش آموزان را به متوسط قابل قبول کلاس برساند.
Caravolas, Volin & Hulme معلمان آموزش عمومی و عدم کنترل متغیرهای مداخله گر مانند مسائل و مشکلات رفتاری بود که توصیه میشود پژوهش های آتی با توجه به این متغیرها انجام گیرند."