چکیده:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ ارﺗﺒﺎط ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﻮد. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮﻣﺒﻨﺎی ﻫﺪف از ﻧﻮع ﮐﺎرﺑﺮدی، از ﺣﯿﺚ روش ﺑﻪ دﺳﺖ آوردن دادهﻫﺎ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و از ﻧﻈﺮ ﻧﻮع دادهﻫﺎی ﺟﻤﻊآوری ﺷﺪه از ﻧﻮع ﮐﻤﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﻣﺪارس ﻣﻨﻄﻘﻪ دو ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 213 ﻧﻔﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ از ﻣﯿﺎن آﻧﻬﺎ ﺗﻌﺪاد 137 ﻧﻔﺮ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه و ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻃﺒﻘﻪای ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﻣﯿﺎن آﻧﻬﺎ ﺗﻮزﯾﻊ ﮔﺸﺖ. ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻣﺪل ﺳﺎزی ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری و ﻧﺮماﻓﺰار Smart PLS ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﮐﯽ از ارﺗﺒﺎط ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎدار ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ ﮐﻪ ارﺗﺒﺎط ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﯿﻦ اﺑﻌﺎد ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ از ﻗﺒﯿﻞ درﮔﯿﺮ ﺷﺪن در ﮐﺎر، ﺳﺎزﮔﺎری، ﻣﺎﻣﻮرﯾﺖ و ﭘﺎﯾﺪاری ﺑﺎ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان وﺟﻮد دارد.
The present study was aimed to examine the relationship between organizational culture and students'
educational progress. Research method was practical in terms of objective; and in terms of data collection
method, it was correlational-descriptive. In terms of the type of collected data, it was quantitative. The
statistical population consisted of all managers of Tehran's second region's schools (213 individuals), from
whom 137 individuals were selected as sample size, using Cochran formula; and questionnaires were
distributed to them, using a stratified random sampling method. Data analysis was done using structural
equations modeling method and Smart PLS software. Results showed that there is a positive, significant
relationship between organizational culture and educational progress. In addition, it was concluded that there is
a positive, significant relationship between the dimensions of organizational culture such as engagement in
work, adaptability, mission, and sustainability with educational progress.
خلاصه ماشینی:
در پژوهشی دیگر، پاریس و وینگوارد١٠ (٢٠٠١)، نتیجه گرفتند که امروزه مهمترین نقش مدارس این است که دانش آموزان را در پیشرفت تحصیلی یاری نمایند و اهداف مهم آموزش و پرورش در سطح دنیا ایجاد پیشرفت تحصیلی بهتر است و همه برآنند تا عوامل موثر بر پیشرفت 1 Banerjee et al 2 Santamaría et al 3 Conley 4 Mun & Hwang 5 Howard 6 Kim & Han 7 Moller et al 8 MacNeil et al 9 Van der Westhuizen et al 10 Paris & Winograd 35 تحصیلی را شناسایی کنند و هر یک از عوامل را طوری تنظیم کنند تا دانش آموزان به رشد و یادگیری بیشتر دست یابند.
همانطور که در شکل ٣ (اجرای مدل در حالت تخمین استاندارد) نمایان است ، رابطه بین دو سازه اصلی پژوهش به دلیل مثیت بودن ضرایب مسیر، مستقیم است ؛ بدین ترتیب بین فرهنگ سازمانی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (فرضیه اصلی) که طبق ضرایب استاندارد خروجی نرم افزار Smart PLS، این ارتباط ٧٣ درصد پیش بینی شده است .
نتایج به دست آمده از فرضیات فرعی پژوهش نیز نشان داد که ابعاد فرهنگ سازمانی مدارس از قبیل درگیر شدن در کار که شامل ویژگیهایی چون توانمندسازی، تیم سازی و توسعه قابلیت ها؛ سازگاری که شامل ویژگیهایی چون ایجاد تغییر، مشتری - گرایی و یادگیری سازمانی؛ ماموریت که شامل ویژگیهایی چون گرایش استراتژیک ، اهداف و مقاصد، چشم انداز؛ و پایداری که شامل ویژگیهایی چون هماهنگی، توافق ، ارزش ها است ؛ به طور مثبت و معناداری در ارتباط با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هستند.
42 Relationship between Organizational Culture of Managers in Tehran's Second Region's Schools and Students' Educational Progress Fereshteh Malayeri1, Somayeh Pourdad Mamaghani2 1.