چکیده:
به علت نهادینه نشدن فرهنگ بازار یابی به خصوص بازاریابی صنعتی در کشور،بسیاری از کالاها و خدمات به صورت سنتی تولید و به بازار ارایه میشود.این امر به نوبه خود منجر به عدم شناخت توانمندیهای داخلی و از دست دادن سهم عمدهای از بازار در برابر رقبای خارجی شده که از این طریق مبلغ هنگفتی ارز هر ساله از کشور خارج میشود.لذا مقاله زیر در خصوص یکی از زمینههای تخصصی در بازاریابی میباشد که کمتر به آن پرداخته شده و تا حدودی ناشناخته باقی مانده است.در این مقاله سعی بر آن شده که اولا این رشته خاص تا 2Lحدودی شناخته شده و موارد اختلاف آن با بازاریابی مصرفی مشخص شود. همچنین سیستم اطلاعاتی بازاریابی صنعتی و اطلاعات مورد نیاز در سیستم بازاریابی صنعتی بررسی و تبیین گردد.
خلاصه ماشینی:
"اشتباه اکثر مردم این است که بازاریابی صنعتی را همان بازاریابی مصرفی میدانند اما تولید کنندگان کالاهای مصرفی با اینکه دارای حجم فروش زیادی هستند و کالاها را از طریق تعداد زیادی واسطه به دست مصرف کنندگان نهایی میرسانند بازاریاب صنعتی تلقی نمیگردند.
به طور کلی در بازاریابی صنعتی مشتریان سازمانی جایگزین مشترین نهایی شده و به فعالیتهایی اطلاق میگردد که هدف آن تدارک و فروش کالاها و خدمات به سازمانهای تجاری،بازرگانی و سایر سازمانهای تجاری،بازرگانی و سایر سازمانها میباشد که به طور مستقیم و غیر مستقیم در عملیات آنها مورد استفاده قرار میگیرد.
1-1-تولید کنندگان تجهیزات اصلی (تتا) 2-1-مصرف کنندگان 3-1-توزیع کنندگان 2-مؤسسات دولتی 3-مشتریان سازمانی 1-1-تولید کنندگان تجهیزات اصلی(تتا) این مشتریان کسانی هستند که کالاها و گاهی اوقات خدمات را برای تولید کالاهای دیگر و فروش آنها به بازارهای صنعتی و یا مصرفی خریداری میکنند.
4-ارزیابی محصولات و منابع صنعتی برای خریدهای آینده و دستیابی به ارزیابی عملکرد کالاهای صنعتی و فرونشدگان کالا یا منبع خرید انتخاب مناسبترین کالاهای صنعتی و انجام سفارش ارزیابی کالاها با توجه به مشخصات مورد نظر جستجو برای یافتن منابع تأمین کننده تعیین ویژگیهای کالا تشخیص نیاز عواملی که روی فرآیند بالا تأثیر میگذارند عبارتند از: 1-کلیه عوامل محیطی 2-اهداف سازمانی 3-سیاستهای خرید سازمان 4-منابع تأمین مالی شرکت 5-عوامل فردی 6-ساختار سازمان خرید 7-مشخصات خریدار اهداف خرید به صورت زیر نمایش داده میشود: ارتباطات در بازاریابی صنعتی در بازار صنعتی ارتباط دو طرفه و هدفمند است."