چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی مهارت زندگی حل مسئله بر سلامت روانشناختی و
بهزیستی روانی، عاطفی و اجتماعی و بروز خشونت در دانش آموزان طراحی شده است.
روش: برای اجرای این پژوهش آزمون سلامت روان روی ٣٠ نفر از اجرا شد و از بین آنها تعداد ١٥ نفر
براساس نمره در آزمون سلامت عمومی گلدبرگ انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنتر ل و آزمایش
قرار گرفتند. با استفاده از یک طرح آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، گروه آزمایش به
مدت ٦جلسه ٤٥ دقیقه ای آموزش مهارت حل مسئله اجراشد. هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون
مان ویتنی تحلیل شد. u مورد ارزیابی قرار گرفتندونتایج با استفاده از آزمون یافته ها: نتایج نشان دادبا اینکه تفاوتی در نمرات پیش آزمون دو گروه مشاهده نشد اما بعد از آموزش مهارت حل مسئله در گروه آزمایش، نمرات کلی سلامت روانی افزایش و زیر گروه های آن (نارسا کنش وری اجتماعی، اضطراب و افسردگی) و نمرات بروز مولفه های خشونت به طور معنادار کاهش یافته است. نتیجه گیری: برنامه آموزش مهارت حل مسئله می تواند جزءبرنامه های مداخلاتی در گروه های هدف و جمعیت عمومی دانش آموزان در آموزش و پرورش قرار گیرد تا باکمک آن بتوان سلامت روانی دانش آموزان را بالا برده و میزان بروز مولفه های خشم را کم کرد وبه تبع آن کمکی در جهت افزایش بهره وری جامعه و مدرسه نمود.
خلاصه ماشینی:
"شرح ارتباط افکار و هیجانات جلسه ارائه توضیحاتی از مطالب جلسات قبل ، تعریف واضح مشکلات ذکر شده در جلسه قبل و شناخت چهارم همه جانبه ی مشکلات با کمک اعضای گروه وتجزیه مشکلات عمده از مشکلات کوچکتر و تعیین اهداف قابل دسترسی و امکانپذیر و آشنایی افراد گروه با توانمندیهای خود جهت رفع مشکلات و تعیین اهداف جلسه پنجم مروری بر مطالب ذکر شده جلسه ی قبلی و سه مرحله ی مهارت حل مسئله و بیان مراحل خلق راه حلها(آموزش تولید راه حلها حتی راه حلهایی که غیر قابل عمل باشند)و قضاوت در مورد عملی یا غیر عملی بودن راه حلها، آموزش انتخاب بهترین راه حلها که هم فرد را به هدف برساند و هم مشکل کمتری برای فرد ببار بیاورد و سپس آموزش بکار بستن راه حلها به صورت عملی در کلاس و با تعامل اعضای گروه جلسه ششم آماده کردن موردهای واقعی از زندگی نوجوانان و ارائه چالشهای مختلفی در زندگی و بیان راه حلها و انتخاب بهترین راه حل و به کا ر بردن عملی این راه حلها توسط اعضای گروه ، ارزیابی کلی و مراسم اختتامیه یافته ها: شاخص های توصیفی مربوط به سلامت روانشناختی و زیر مقیاسهای آن و بهزیستی روانی، عاطفی و اجتماعی در جدول ٢ مشاهده میشود."