چکیده:
ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﺪن، اﻧﻔﺠﺎر داﻧﺶ و رﺷﺪ روز اﻓﺰون ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت، از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎن آﻣﻮزش و ﭘﺮورش اﺳﺖ. آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﮐﻨﻮﻧﯽ ﺑﺮای اﯾﻨﮑﻪ از داﻧﺶ و ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ در ﺣﺎل رﺷﺪ اﺳﺖ ﻋﻘﺐ ﻧﻤﺎﻧﺪ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺗﺤﻮل ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و اﯾﻦ ﺗﺤﻮل ﺑﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ ﻧﻮآوری و ﻣﺸﺎرﮐﺖ و اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻌﻠﻤﺎن داﻧﺶ ﻣﺤﻮر و ﮐﺎرآﻣﺪ اﻣﮑﺎن ﭘﺬﯾﺮ اﺳﺖ. در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄ ﻣﯿﺎن ﺣﻀﻮر ﻣﻌﻠﻤﺎن داﻧﺶ ﻣﺤﻮر ﺑﺮ رﻓﻊ ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎی آﻣﻮزش و ﭘﺮورش، ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی و ﺑﻬﺮه وری ﻣﻌﻠﻤﺎن ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ. ﺟﻤﻊ آوری داده ﻫﺎ از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﯿﺪاﻧﯽ ﺑﻮده و ﺳﭙﺲ ﻓﺮﺿﯿﺎت ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮔﺮدﯾﺪ. ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از ر وش های آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و آزﻣﻮن ﻫﺎی ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﺎﻣﻞ 1300 ﻧﻔﺮ از ﻣﻌﻠﻤﺎن اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﯾﮏ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن زاﻫﺪان اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری 297 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ در اﺻﻼح و ﺑﻬﺒﻮد ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت ﻣﺪﯾﺮان آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی و اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﯿﺮوﻫﺎی داﻧﺶ ﻣﺤﻮر ﺑﺮای ﻫﻤﺮاﺳﺘﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺗﺤﻮﻻت روز ﮐﺎرﺑﺮد داﺷﺘﻪ و ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎی آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻋﺪم اﻧﮕﯿﺰه ﺷﻐﻠﯽ و ﺑﺮوز ﻧﺒﻮدن داﻧﺶ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﻌﻠﻤﺎن داﻧﺶ ﻣﺤﻮر ﺑﺎ ﻧﻮآوری و ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﻄﻠﻮب در ﮐﺎر و اﯾﺠﺎد ﺗﻌﻬﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﺎر، ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ اﯾﻦ ﭼﺎﻟﺶ را ﺑﺮ ﻃﺮف ﮐﺮده، ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺎ اﯾﺠﺎد اﺣﺴﺎس ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ و ﻣﻬﻢ ﺑﻮدن ﺑﺮای ﻣﻌﻠﻤﺎن، آﻧﻬﺎ را ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ ﻧﻤﻮده و ﺑﺎ ارﺗﻘﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﻐﻠﯽ و اﯾﺠﺎد ﺳﺮﻋﺖ در اﻧﺠﺎم ﮐﺎر ﺑﻬﺮه وری آﻧﻬﺎ را اﻓﺰاﯾﺶ دادﻧﺪ. رواﺑﻂ ﻣﯿﺎن اﯾﻦ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎ ﻣﻌﻨﺎدار و ﻣﺜﺒﺖ ﺑﻮد.
The issue of globalization, the explosion of knowledge and the growing number of IT issues are among the most
important challenges of the education organization. The current education is in need of evolution to keep up with
rapidly growing knowledge and technology, and this development is possible by relying on innovation, participation
and the use of knowledge-based and efficient teachers. In this article, the relationship between the presence of
knowledge based teachers on the challenges of education, empowerment and teachers' productivity was investigated.
Data were collected through interviews, questionnaires and field studies and then the research hypotheses were
determined. Data were analyzed using descriptive statistics and correlation coefficient tests. The statistical
population of the study consists of 1300 primary elementary teachers in a district 1 of Zahedan city, a statistical
sample of 297 individuals was selected through multistage random sampling. The results of this research have been
used to improve the decisions of the education managers in order to apply and use knowledge-based forces to align
with the up to day changes. It is indicated that the main challenges of education are lack of job motivation and the
lack of knowledge of teachers. Knowledge-based teachers, not only meet this challenge, but also by creating a sense
of competence and being importance for teachers, empower them and they increased their productivity by upgrading
their job performance and speeding up their work. The relationship between these components was meaningful and
positive.
خلاصه ماشینی:
نتایج این پژوهش در اصلاح و بهبود تصمیمات مدیران آموزش و پرورش به منظور بکارگیری و استفاده از نیروهای دانش محور برای همراستایی با تحولات روز کاربرد داشته و حاکی از آن است که مهمترین چالش های آموزش و پرورش عدم انگیزه شغلی و بروز نبودن دانش معلمان می باشد که معلمان دانش محور با نوآوری و تغییر مطلوب در کار و ایجاد تعهد نسبت به کار، نه تنها این چالش را بر طرف کرده ، بلکه با ایجاد احساس شایستگی و مهم بودن برای معلمان ، آنها را توانمند نموده و با ارتقا عملکرد شغلی و ایجاد سرعت در انجام کار بهره وری آنها را افزایش دادند.
فرضیه اصلی این پژوهش آن است که بیت حضور معلمان دانش محور در مدارس با رفع چالش های آموزش و پرورش ، توانمندسازی معلمان و ارتقا سطح بهره وری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
رتبه بندی شاخص های پرسشنامه های آزمون امتیاز اثربخشی معلمان امتیاز کارایی معلمان امتیاز توانمندی معلمان امتیاز چالش های آموزش و پرورش امتیاز معلمان دانش محور پرسشنامه رتبه 4/508 عملکرد شغلی 1/433 سرعت در کار 4/908 احساس شایستگی 4/8 عدم انگیزش شغلی 4/792 نوآوری و تغییر مطلوب در کار 1 3/739 استرس شغلی 1/4 استفاده از تجهیزات و امکانات 4/85 احساس معناداری و مهم بودن 4/644 بروز نبودن دانش معلمان 4/71 تعهد به کار 2 2/95 تمایل به ماندن 1/267 همسویی 4/758 احساس داشتن حق انتخاب 4/622 عدم پذیرش به علت نوآوری 4/627 تسهیم دانش 3 2/878 رضایت شغلی 1/2 تساوی 4/444 احساس موثر بودن 4/608 عدم تعهد شغلی 4/545 بروز رسانی دانش 4 - - - - 4/408 احساس داشتن اعتماد 1/55 سبک مدیریت دستورمدار 4/5 بکارگیری دانش 5 ٤-٢ آزمون فرضیات پژوهش نخست لازم است وضعیت نرمال بودن داده ها مورد بررسی قرار گیرد، بدین منظور از آزمون کولموگروف -اسمیرنوف استفاده می شود؛ بدان معنا که اگر داده ها دارای توزیع نرمال باشند امکان استفاده از آزمون پارمتریک وجود دارد و در غیر این صورت باید از آزمون ناپارمتریک استفاده شود.