چکیده:
این پژوهش با هدف فهم ویژگیهای عاملیت فعال/منفعل نسبت به توسعۀ منابع انسانی و ساختار حمایتگر/غیرحمایتگر از توسعۀ منابع انسانی، درصدد ارائۀ نوعی نظریۀ توصیفی (از نوع گونهشناسیها) در توسعۀ منابع انسانی با عنوان «ماتریس توسعۀ منابع انسانی» است. در این پژوهش ویژگیهای عاملیت فعال/منفعل و ساختار حمایتگر/غیرحمایتگر از توسعۀ منابع انسانی با روششناسی فن وقایع حساس، شناسایی و به کمک روش تحلیل تِم، مقولهبندی و تحلیل شدند. سپس با کاربست نظریۀ ساختیابی گیدنز، دربارۀ نقش دوسویۀ عاملیت و ساختار در توسعۀ منابع انسانی بحث شد. مأخذ گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبه و پیشینۀ پژوهشی و مشارکتکنندگان آن، مدیران شرکت مپنا و خبرگان حوزۀ توسعۀ منابع انسانی بودند. 279 تِم پدیدارشده در 8 مصاحبه و بررسی 27 پژوهش برای عاملیت به شکل قیاسی در سه بعد شناختی، هیجانی و رفتاری و 427 تِم پدیدارشده از همین تعداد مصاحبه و 41 پژوهش برای ساختار در 10 بعد حمایتهای رفتاری ـ ادراکی، فرایندی ـ رویهای، برنامهای، تشکیلاتی، شغلی، فرهنگی، فناورانه، سیستمی، مالی و زمانی، دستهبندی شدند. در نهایت، چهار وضعیت سازمانی قابل پیشبینی در ماتریس توسعۀ منابع انسانی و ویژگیهای هر وضعیت، بیان شد.
خلاصه ماشینی:
"ماتریس توسعة منابع انسانی فهم دوسویگی عاملیت و ساختار در توسعة منابع انسانی علی اصغری صارم ١، حسن دانایی فرد٢، آرین قلی پور٣، علی اصغر فانی ٤ این پژوهش با هدف فهم ویژگی های عاملیت فعال /منفعـل نسـبت بـه توسـعة منـابع انسانی و ساختار حمایتگر/غیرحمایتگر از توسعة منابع انسانی ، درصدد ارائة نوعی نظریة توصیفی (از نوع گونه شناسی ها) در توسعة منابع انسانی با عنوان «ماتریس توسعة منابع انسانی » است .
از نظـر ولیکت (٢٠١٣)، نظریة ساخت یابی گیدنز (١٩٨٤)، برای فهم رابطة متقابل بین افراد (عاملیـت ) و سازمان ها (ساختار)، چارچوبی فراهم می کند و به نظریه پردازان و دسـت انـدرکاران توسـعة منـابع انسانی در فهم چگونگی رابطة این دو عامل در ایجاد و توسعة تغییـر سـازمانی کمـک مـی کنـد.
برای مثال ، اگر اثر متقابل نام برده در شکل ٢ را بخواهیم در وضعیت (ت ) در نظر بگیریم ، در این وضعیت ، کنش و ویژگی های منفعلانة عاملیت ، در ساختاری که ویژگی هـای قواعـد و منـابع حمایتگر را در خود ایجاد کرده است ، فعالیت های نهادینه شده ای در سازمان ایجاد خواهد کرد کـه شرایط نامطلوب و در نهایت شکست توسعة منابع انسانی را به دنبال خواهد داشت .
Constructing socially situated learning experiences in human resource development: an activity theory perspective.
Self-Directed Learning in the Context of Human Resource Development.
The Concept of Self-Directed Learning and Its Implications for Human Resource Development.
The development of a self-directed learning readiness scale for nursing education."