چکیده:
اﻓﺰاﯾﺶ آﻟﻮدﮔﯽ ﻫﺎ و ﻣﺸﮑﻼت زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﮐﻪ ﺑﺎزﺗﺎب دﻧﯿﺎی ﻣﺪرن اﻣﺮوزی اﺳﺖ، ﻧﮕﺮاﻧﯽ دوﻟﺖ ﻫﺎ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ را در ﭘﯽ داشته اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺘﯿﺠﮥ آن ﭘﺪﯾﺪ آﻣﺪن ﻣﻔﻬﻮم ﺟﺪﯾﺪ ﻧﻮآوری ﺳﺒﺰ اﺳﺖ. ﻧﻮآوری ﺳﺒﺰ ﺧﻠﻖ ﮐﺎﻻﻫﺎ، ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎ، ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎ، ﺧﺪﻣﺎت روﯾﻪ ﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ و رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ارﺿﺎی ﻧﯿﺎزﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧﯽ و ﻓﺮاﻫﻢ آوردن ﮐﯿﻔﯿّﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﺑﺮﺗﺮ ﺑﺮای ﻋﻤﻮم، ﺑﺎ ﺣﺪّاﻗﻞ اﺳﺘﻔﺎده از مناﺑﻊ ﻃﺒﯿﻌﯽ در ﭼﺮﺧﮥ ﻋﻤﺮ ﻫﺮ ﺧﺮوﺟﯽ و ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺣﺪّاﻗﻞ ﻣﻮاد ﺳﻤّﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﯿﺰان ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻧﻮآوری ﺳﺒﺰ ﺑﺮ ﻣﺤﯿﻂ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اﻫﻤّﯿّﺖ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺷﺮاﯾﻂ زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺑﺮای ﺗﻬﯿّﮥ روغن، ﺑﺮﻧﺪ اوﯾﻼ ﮐﻪ زﯾﺮ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ای از ﮔﺮوه ﺻﻨﻌﺘﯽ ﮔﻠﺮﻧﮓ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﺪل ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ از ﭘﮋوﻫﺶ ونگ (2015) اﺳﺖ و ﺟﺎﻣﻌﮥ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ را ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺷﺮﮐﺖ ﺻﻨﻌﺖ ﻏﺬاﯾﯽ ﮐﻮرش ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ دﻫﺪ. ﻧﻮع ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﺎرﺑﺮدی و ر آن ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ- ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ. در ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪّدی ﺗﺄﺛﯿﺮ اﺑﻌﺎد ﻧﻮآوری ﺳﺒﺰ، ﺷﺎﻣﻞ ﻧﻮآوری ﻣﺤﺼﻮل ﺳﺒﺰ، ﻧﻮآوری ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺳﺒﺰ و ﻧﻮآوری ﻣﺪﯾﺮﯾّﺘﯽ ﺳﺒﺰ، ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺗﺄﯾﯿﺪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ آن ﻫﺎ آزﻣﻮن ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ، وﺟﻮد ﻧﻮآوری ﺳﺒﺰ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﯿﺰ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ وﺟﻮد ﻧﻮآوری ﺳﺒﺰ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽ ﺷﻮد. از ﻧﮕﺎﻫﯽ دﯾﮕﺮ، ﻧﻮآوری ﺳﺒﺰ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﺤﺒﻮﺑﯿّﺖ ﻣﯿﺎن ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﻣﯽ ﺷﻮد و ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ اﺛﺮات ﻣﻨﻔﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺳﺎزﻣﺎن را ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ دﻫﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺮ ﻣﺰﯾّﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﯿﺰ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارد.
Increasing pollution and environmental problems that reflect today's modern world has resulted in the concern of
governments and organizations; therefore they decided to create a new concept called green innovation. Green
innovation is the creation of new, competitive products, processes, systems, services and procedures aimed at
satisfying human needs and providing the highest quality of life to the public, with the minimum use of natural
resources in the life cycle of each output and the production of minimum toxic materials. This research has been
done to analyze the effect of green innovation on the environment and performance of companies. Due to the
importance of considering the environmental conditions for the production of oil, Oila brand which is subcategory
of Golrang industrial group, was selected. The research model is based on Wang research (2015) and
the statistical population was the employees of the Cyrus Food Industry. The present study is an applied
research. The present article is an applied one and in which analytical survey method was used. In several
studies, the impact of green innovation dimensions, including green product innovation, green process
innovation, and green management innovation, has been confirmed on environmental performance. The results
of the present study also indicated that the presence of green innovation in the organization improves the
organization's environmental performance. On the other hand, green innovation leads to increased popularity
among customers and not only reduces the negative effects of the organization's environmental performance, but
also affects the competitive advantage of the organization.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مباحث ذکر، پژوهش حاضر بر آن است به این پرسش اصلی پاسخ دهد که نوآوری سبز بر محیط و عملکرد شرکت ها تا چه میزان أثر دارد؟ ٢-مبانی نظری تحقیق نوآوری سبز: خلق کالاها، فرایندها، سیستم ها، خدمات و رویه های جدید و رقابتی با هدف ارضای نیازهای انسانی و فراهم آوردن کیفیت زندگی برتر برای عموم ، با حداقل استفاده از منابع طبیعی در چرخۀ عمر هر خروجی و تولید حداقل مواد سمی میباشد.
٦-٥-١-بررسی روابط متغیرها بر اساس ضریب همبستگی پیرسن : با توجه به کمی بودن متغیرها از ضریب همبستگی پیرسن استفاده میکنیم : جدول ٩: برآورد ضریب همبستگی پیرسن عملکرد زیست محیطی عملکردمالی شرکت مقدار Sig نتیجه مقدار Sig نتیجه نوآوری سبز 0/601 0/000 رابطه معنادار و جهت مستقیم 0/494 0/000 رابطه معنادار و جهت مستقیم فشار رقبا 0/525 0/000 رابطه معنادار و جهت مستقیم 0/507 0/000 رابطه معنادار و جهت مستقیم فشارهای دولتی 0/447 0/000 رابطه معنادار و جهت مستقیم 0/469 0/000 رابطه معنادار و جهت مستقیم فشار و ضوابط 0/398 0/034 رابطه معنادار و جهت مستقیم 0/451 0/012 رابطه معنادار و جهت مستقیم فشار تامین کننده 0/461 0/000 رابطه معنادار و جهت مستقیم 0/404 0/000 رابطه معنادار و جهت مستقیم رفتار کارمند 0/333 0/000 رابطه معنادار و جهت مستقیم 0/314 0/000 رابطه معنادار و جهت مستقیم با توجه به مقدار آماره محاسبه شده و سطح خطای مشاهده شده کمتر از ٠/٠٥ (٠٠٥>Sig) میتوان چنین نتیجه گرفت که یک رابطه همبستگی دو سویه با حداقل سطح اطمینان ٩٩% برقرار است .