خلاصه ماشینی:
"اما با اندکی مسامحه میتوان مهمترین این عوامل را به شرح زیر خلاصه کرد: 1-خدمات یا کالاهای استاندارد شده اگرچه کالاها و خدمات استاندارد شده الزاما بهترین نیستند،ولی صرف وجود مهر استاندارد ضامن خوبی برای معرفی آنها محسوب میشود.
به این دلیل،هرگاه یک سازمان بخواهد با دیگران رقابت کند،از جمله اقدامات مفید،آن است که کالاهای خود را استاندارد کند،یا برای خدمات خود گواهینامههایی تهیه کند که به مفهوم استاندارد شده آن باشد.
در چنین مواردی توصیه میشود که اگر یک سازمان ناچار است قیمتها را افزایش دهد، لا اقل به بهانههایی نظیر تغییر پوشش یا جلد کالاها متوسل شود تا در ذهن مشتریان اختلال ایجاد نکند.
به علاوه،هزینههای رفت و برگشت نیز در چنین مواقعی مورد توجه مشتریان قرار میگیرد،زیرا در موقعی ممکن است این هزینهها آنقدر زیاد باشد که فی المثل ارزان بودن نسبی کالاها را خنثی کند.
ب-اگرچه اکثر سازمانها برای رقابت با همتاهای داخلی کشور خود را تجهیز میکنند، اما به دلیل سهولت ارتباطات ضرورت توجه به بازارهای جهانی نیز در سالهای اخیر مطرح شده است.
هـ-توجه به تنوع تولید یا ارائه خدمات از جمله دیگر ابزار رقابت است به شرط آنکه سازمان بتواند کیفیت کلیه کالاها یا خدمات خود را در حد مطلوب و متناسب با سلیقه مشتریان حفظ کند.
به بیان دیگر،شما ممکن است بتوانید به روشهای مختلف عدهای را به سازمان خود جلب کنید،اما چنانچه نتوانید کالاها یا خدمات مورد نیاز آنها را در زمان مقرر ارائه دهید،نه فقط در ذهنیت مشتریان اخلال شده،بلکه ممکن است حربهای به دست رقبا بدهید که از آن علیه شما بهرهبرداری کنند."