چکیده:
هدف از این پژوهش ارائه مدلی از رابطه فرایندهای مدیریت دانش با تفکر استراتژیک در اداره کل ورزش و جوانان استان البرز بود. پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی، از نظر هدف کاربردی و از حیث ارتباط بین متغیرهای پژوهش از نوع علی بود. روش انجام پژوهش نیز بهصورت پیمایشی بود. بدین منظور با بررسی پیشینه پژوهش، متغیرهای پژوهش شناسایی شدند، سپس مدل اولیه پژوهش طراحی و براساس آن پرسشنامهای ساخته شد و روایی آن توسط جمعی از صاحبنظران دانشگاهی و از طریق تکنیک تحلیل عاملی تایید شد و پس از تعیین پایایی در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. دادههای جمعآوریشده با نرمافزار لیزرل تجزیهوتحلیل شد و نتایج نشان داد که بین فرایندهای مدیریت دانش، شامل تولید دانش، تسهیم دانش، بهکارگیری و ذخیره دانش، با تفکر استراتژیک در جامعه مورد مطالعه ارتباط وجود دارد.
The aim of this study was to design a model on the relationship of knowledge management processes with strategic thinking in Sport and Youth general office in Alborz province. The study used a descriptive approach in terms of data collection, applied with regard to aims and casual in terms of the relationship of research variables which was carried out as a field study. After a review of the related literature, the variables were identified. Then, the primary model was designed, a questionnaire was prepared and its validity was confirmed by some university experts using factor analysis; it was distributed among the statistical population after its reliability was determined. The collected data were analyzed using Lisrel software. The results showed a relationship between knowledge management processes including knowledge generation, knowledge sharing, knowledge utilization and knowledge storage and strategic thinking.
خلاصه ماشینی:
همچنین نشان دادند که بین مؤلفه های مدیریت دانش ارتباط معناداری وجود دارد (٣).
بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین رابطۀ فرایندهای مدیریت دانش با تفکر استراتژیک در بین کارکنان ستادی ادارة کل ورزش و جوانان استان البرز بود.
ازاین رو پژوهش حاضر در پی تبیین رابطۀ بین مؤلفه های مدیریت دانش و تفکر استراتژیک با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری بود.
سؤال اصلی پژوهش این گونه مطرح شد که آیا بین مدیریت دانش و تفکر استراتژیک ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
در پاسخ به این پرسش ، خروجی نرم افزار لیزرل با ضریب استاندارد ٠/٧٣ و عدد معناداری ٥/٧٦ نشان داد که بین مدیریت دانش و تفکر استراتژیک ارتباط وجود دارد.
سؤال دیگر پژوهش این بود که آیا بین مؤلفۀ خلق دانش و تفکر استراتژیک ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
نتایج نشان داد که بین مؤلفۀ خلق دانش و تفکر استراتژیک با ضریب استاندارد ٠/٦١و عدد معناداری ٥/٠٧ ارتباط وجود دارد.
سؤال بعدی پژوهش بدین صورت مطرح شد که آیا بین تسهیم دانش و تفکر استراتژیک ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
نتایج حاصل از خروجی لیزرل نشان داد که بین مؤلفۀ تسهیم دانش و تفکر استراتژیک با ضریب استاندارد ٠/٧١ و عدد معناداری ٥/٢٥ ارتباط وجود دارد.
سؤال دیگر پژوهش این بود که ایا بین ذخیرة دانش و تفکر استراتژیک ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
International Journal of Information Science and Management (IJISM), 12(2).
journal of knowledge management, 7(30).