چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارزیابی کیفیت خدمات پژوهشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. جامعه آماری تحقیق تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان (162 نفر) در نیمسال دوم تحصیلی 94-1393 بود که 108 دانشجوی تحصیلات تکمیلی به پرسشنامههای سروکوال ادراکات و انتظارات از کیفیت خدمات پژوهشی پاسخ دادند. همچنین از پرسشنامه کانو برای شناسایی و دستهبندی نیازهای دانشجویان استفاده شد. برای تایید روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها از نظر ده نفر از استادان استفاده شد. پایایی آنها نیز در یک مطالعه راهنما و به روش آلفای کرونباخ بهترتیب 913/ 0=α و 954/ 0=α برای پرسشنامههای ادراکات و انتظارات و 832/0=α برای پرسشنامه کانو محاسبه شد. در نهایت 9 نیاز اساسی بهعنوان صدای مشتری وارد ماتریس خانه کیفیت مدل QFD شد و 13 مشخصه فنی برای بهبود آنها استخراج شد. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که در هر پنج بعد کیفیت خدمات پژوهشی، شکاف منفی کیفیت وجود دارد (05/ 0≥P). بیشترین شکاف منفی کیفیت در بعد اعتبار (04/ 3-) و گویه حمایت مالی از دانشجویان مشاهده شد. براساس نتایج پژوهش عدم تخصیص اعتبارات، بیبرنامگی، عدم حمایت مالی از طرحها و شرکت در سمینارها و نبود زیرساختهای لازم پژوهشی، از جمله موانع و کاستیهای پژوهشی است. توصیه میشود مسئولان پژوهشی با اولویتبندی در تخصیص بودجه و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ بهمنظور شناسایی نیازهای پژوهشی دانشجویان در جهت ارتقای سطح کیفیت خدمات این حوزه و کاهش شکاف اقدام کنند.
The aim of this study was to assess the research services quality of Faculty of Physical Education and Sport Sciences at Guilan University from the viewpoints of postgraduate students. The population consisted of all postgraduate students of this faculty in the second semester of 2014-2015 academic year (N=162) and 108 students responded to the SERVQUAL questionnaires in both perceptions and expectations of research services quality. Also, Kano questionnaire was used to identify and categorize student's needs. The face and content validity of the questionnaires were confirmed by 10 professors. Their reliability was calculated in a pilot study using Cronbach's alpha coefficient (α=0.913 and α=0.954 for perceptions an exceptions questionnaires, α=0.832 for KANO questionnaire). Finally, 9 basic needs were imported into the house of quality of QFD model as the voice of the customer and 13 technical specifications were extracted to improve them. The results of data analysis showed that in all five mentioned dimensions, there was a negative quality gap (P≤0.05). The biggest negative gap was observed in the reliability dimension (-3.04) and financial support of students in research services. The results showed that lack of funding, planning, financial support of projects, not participating in seminars and lack of necessary research infrastructure were barriers and shortcomings of the research sector. It is recommended that research authorities should prioritize funding and attend question-answer meetings to identify student's research needs and to improve research service quality and to reduce the gap in this area.
خلاصه ماشینی:
جامعۀ آماری تحقیق تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان (١٦٢ نفر) در نیمسال دوم تحصیلی ٩٤-١٣٩٣ بود که ١٠٨ دانشجوی تحصیلات تکمیلی به پرسشنامه های سروکوال ادراکات و انتظارات از کیفیت خدمات پژوهشی پاسخ دادند.
با توجه به اهمیت شناخت هر دو دسته ادراک و انتظارات دانشجویان ، به عنوان مشتریان برون سازمانی نظام آموزشی در بهبود کیفیت خدمات دانشکده ها و از بین بردن یا کاهش شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب کیفیت ، این پژوهش با هدف ارزیابی و تعیین شکاف کیفیت خدمات پژوهشی ارائه شده به دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان با استفاده از مدل سروکوال و در قالب ادراکات و انتظارات دانشجویان انجام گرفت تا شکاف های موجود شناسایی شوند و زمینه های بهبود آن با استفاده از رویکرد KANO- QFD فراهم شود.
ارتقای سطح دانش ، تربیت نیروی انسانی متخصص و کارامد و ارائۀ خدمات علمی ، از جمله اهداف آموزش عالی است ، به گونه ای که در برنامه های توسعۀ اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور نیز به گسترش کمی و تعمیم و ارتقای کیفی پژوهش و نهادینه کردن آن در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و همکاری در ایجاد فضا و امکانات و شرایط مناسب برای پژوهش و نوآوری تأکید می شود (٢١).
کاردان (١٣٧٥)، فرخی (١٣٧٦)، صافی (١٣٨٠)، قره خانلو و آقا- علی نژاد (١٣٨١)، علم و همکاران (١٣٨٨)، دارابی و همکاران (١٣٨٨)، بهزادی و داوری پناه (١٣٨٨)، حسین پور (١٣٩٠) و فضل الهی (١٣٩١) در مطالعات خود، ضعف در اختصاص بودجۀ کافی به امر پژوهش را از جمله موانع پژوهشی در دانشگاه ها عنوان کرده اند.