چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین رفتار خوردن آشفته با طرحواره های ناسازگار اولیه و اضطراب دانش آموزان دخترشهر شیراز می باشد. روش:روش پژوهش حاضر همبستگی است. تعداد 190 دانش آموز به شیوه خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس(DASS) لاویبوند ،پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ و آزمون بازخورد خوردن گارنر و گارفینکل (1979) را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از 21 SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: ضرایب بدست آمده بر اساس آزمون همبستگی پیرسون نشان دهنده ارتباط مثبت و معنادار اکثر حوزه های طرح واره ها با رفتار خوردن آشفته بود. همچنین اضطراب ارتباط معناداری با رفتار خوردن آشفته داشت. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که سه حوزه خودگردانی/عملکرد مختل (میزان بتای 48/ 0=β ) و طرد و بریدگی (32/ 0=β ) و محدودیت مختل (میزان بتای 29/ 0=β ) همراه با اضطراب (15/ 0=β ) تبیین کننده معنادار واریانس رفتار خوردن آشفته بودند. با توجه به نقش عوامل شناختی همچون طرحواره های ناسازگار اولیه و عوامل هیجانی همانند
اضطراب در پیش بینی رفتارهای خوردن آشفته دختران نوجوان، ضرورت تغییر طرحوارها به سمت
رفتارهای انطباقی و نیز آگاه سازی افراد از تاثیر هیجانات می تواند در ایجاد الگوی تغذیه ای سالم موثر
باشد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به نقش عوامل شناختی همچون طرحواره های ناسازگار اولیه و عوامل هیجانی همانند اضطراب در پیش بینی رفتارهای خوردن آشفته دختران نوجوان، ضرورت تغییر طرحوارها به سمت رفتارهای انطباقی و نیز آگاه سازی افراد از تاثیر هیجانات می تواند در ایجاد الگوی تغذیه ای سالم موثر باشد.
این اختلالات برروی یک پیوستار قرار دارند که در ابتدای آن خوردن های سالم، در اواسط آن خوردن های آشفته و در انتهای آن اختلال های بی اشتهایی و پراشتهایی Sousa, Gaspar, Fonseca & Hendricks Chithambo Sansfaçon , Steiger , Gauvin , Fletcher & Israël است.
آمارهای disordered eating behavior Hudson, Hiripi, Pope & Kessler Feng & Abebe دیگری نشان می دهد که 25/2 درصد از نمونه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مشکوک به اختلال خوردن هستند (رجبی و حسینی ،1393).
بنا به Nagel, Pero & Grau Fitzsimmons & Bardone-Cone نتایج برخی تحقیقات، اضطراب یکی از پیش بینی کننده های پایدار رفتارهای خوردن آشفته است و ممکن است یک عامل آسیب پذیر و عامل خطر برای اختلالات خوردن باشد (اونال، ایدین، گوکلر و اونسال 1 ، 2017؛ استوبر، 2004؛ واردار 2 ، واردار و کورت، 2007).
بنابراین با توجه به نقش بازدارنده طرحواره های ناسازگار اولیه و حالتهای اضطرابی در رفتارهای انطباقی، بررسی Schema domains Cooper Da Luz Imperatori روابط میان این دو متغیر با رفتار خوردن آشفته به صورت همزمان در نوجوانان دختر شهر شیراز در نوع خود بدیع می باشد.
هدف از این پژوهش درک رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و اضطراب در پیش بینی رفتارهای خوردن آشفته دختران نوجوان می باشد.