چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخلهی هدفمند خواندن بر درک مطلب دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ویژه انجام شد. این مطالعه از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش کلیهی دانشآموزان پسر را شامل میشد که در سال تحصیلی 96-1395در پایهی تحصیلی سوم ابتدایی مدارس شهر درچه مشغول به تحصیل بودند. از جامعهی مذکور، با روش تصادفی ساده 30 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش به مدت 12 جلسه و هر هفته 3 جلسه تحت مداخلهی هدفمند خواندن (سیزون و سیزون، 2014) قرار گرفت. در این زمان، گروه گواه هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون خواندن و نارساخوانی نما (کرمی نوری و مرادی، 1384) بود. دادههای بدست آمده از پژوهش، با آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تاثیر مداخلهی هدفمند خواندن بر درک مطلب دانشآموزان تاثیر معنادار میباشد. بنابر نتایج پژوهش پیشنهاد میشود از مداخلهی هدفمند خواندن به منظور افزایش مهارتهای درک مطلبی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ویژه استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
در واقع، مهارت درک مطلب خود نیازمند مهارتهای متعددی همچون درک شنیداری و رمزگشایی کلمات بهعنوان دو عامل اصلی رشد درک مطلب (لرواگ، هولم و ملبی-لرواگ 9 ، specifier Peng and Fuchs Toffalini, Giofrè and Cornoldi comprehension Block and Presly Kirmizi Bulut Spencer, Quinn and Wagner Lervag, Hulme and Melby-lervag 2017)، مهارتهای زبانی ویژه (شامل آگاهی واجی، پردازش، معناشناسی و نحو)، عملکردهای اجرایی مناسب (شامل حافظه، خودنظارتی و بازداری پاسخ)، اطلاعات عمومی و دانش واژگان است (بایلی، هوفت، عبود و کاتینگ 1 ، 2016).
Hitchcock, Prater and Dowrick Gifford Boulineau, Fore, Hagan-Burke and Burke Moorman, Boon, Keller-Bell, Stagliano and Jeffs از آنجا که هرکدام از این مداخلهها به جنبهی خاصی دلالت داشته و هرکدام به بررسی یک مهارت خاص پرداختهاند، استفاده از رویکردی که جامع بوده و نگاهی یکپارچه و کلی به مقولهی مهارت درک مطلب داشته باشد، ضروری به نظر میرسد.
از آنجا که توانایی درکمطلب خود به عواملی متعددی بستگی داشته و با توجه به اینکه در بررسیهای صورت گرفته در پژوهش حاضر، به نظر میرسد تاکنون در داخل کشور پژوهشی بهطور جامع به بررسی این عوامل نپرداخته باشد و همچنین با توجه به خلا پژوهشهای موجود در خصوص تأثیر مداخلهی هدفمند خواندن بهعنوان مداخلهای جامع، اثربخشی این مداخله بر درک مطلب دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ویژه مورد بررسی قرار گرفت.
تکالیف و متون Cologon, Cupples and Wyver O'Rourke, Olshtroon and O'Halloran Vernon-Feagans, bratsch-Hines, Varghese, bean and Hedrick Vernon-Feagans, Kainz, Hedrick, Ginsberg and Amendum تقطیع شده چون کوتاه و قابل کنترل هستند، به دانشآموزان اجازه میدهند تنها روی یک اصل از متن تمرکز کنند و موقتا به دیگر قسمتها توجهی نداشته باشند.