چکیده:
تحقیق حاضر، با هدف بررسی نقش واسطه ای اعتماد سازمانی و ارزش های شغلی در رابطه میان مولفه های عدالت سازمانی و دلبستگی شغلی معلمان تربیت بدنی شهر شیراز در قالب یک مدل علی انجام شده است. در این مطالعه توصیفی همبستگی، داده های لازم از طریق پرسشنامه های عدالت در محیط کار میلمن و همکاران(2003)، پرسشنامه ارزش های شغلی سیویرس(2000)، پرسشنامه اعتماد سازمانی راولینز (2008) و پرسشنامه دلبستگی شغلی کانونگو (1982) که توسط یک نمونه 135(با استفاده از جدول مورگان) نفری از معلمان تربیت بدنی شهر شیراز تکمیل شده است، جمع آوری گردید. افراد نمونه از میان 617 نفر جامعه آماری از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها به کمک روش آماری تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار لیزرل7/ 8 تحلیل شد. نتایج پژوهش به طور کلی نشان داد که هر سه مولفه عدالت سازمانی(عدالت توزیعی، رویه ای و تعاملی) بر ارزش های شغلی و اعتماد سازمانی دارای اثر مثبت و معنادار هستند. علاوه بر این بر طبق نتایج، اثر غیرمستقیم مولفه های عدالت سازمانی بر دلبستگی شغلی معنادار است؛ به عبارت دیگر، عدالت توزیعی، رویه ای و تعاملی از طریق واسطه گری ارزش های شغلی و اعتماد سازمانی بر دلبستگی شغلی اثر می گذارند. بنابراین، معلمان تربیت بدنی با ادراک عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی بالا، احساس دلبستگی شغلی بالایی را از خود در محیط کار نشان میدهند.
The present study was done with the aim of the investigate the mediating role of organizational trust and job values in relationship between the components of organizational justice and job involvement of physical education teachers in Shiraz city was conducted as a causal model. To do this 135(Morgan Table) teachers were selected through random sampling and answered to questionnaires Mailman and co-workers (2003)، job values questionnaire of Sivyres (2000)، organizational trust questionnaire of Rawlins (2008) and job involvement questionnaire of Kanungu (1982) sub-scales. The results generally showed that all three components of organizational justice (distributive justice، procedural and interactive) on organizational trust and job values have the positive and significant effect. Also، indirect effect of components organizational justice on job involvement، is significant. In other words، distributive justice، procedural and interactive influence on job involvement، through the mediation of job values and organizational trust. Physical education teachers with high degree of perception toward organizational justice، and trust show higher level of Job involvement in their workplace.
خلاصه ماشینی:
در این مطالعه توصیفی همبستگی، دادههای لازم از طریق پرسشنامههای عدالت در محیط کار میلمن و همکاران (2003)، پرسشنامه ارزشهای شغلی سیویرس (2000)، پرسشنامه اعتماد سازمانی راولینز (2008) و پرسشنامه دلبستگی شغلی کانونگو (1982) که توسط یک نمونه 135(با استفاده از جدول مورگان) نفری از معلمان تربیت بدنی شهر شیراز تکمیل شده است، جمعآوری گردید.
از این رو نظر به اهمیت دلبستگی شغلی و تأثیر آن بر عملکرد معلمین تربیتبدنی در این پژوهش سعی شده است؛ مدل علی عدالت سازمانی و دلبستگی شغلی با توجه به مؤلفههای اعتماد سازمانی و ارزشهای شغلی معلمان تربیت بدنی شهر شیراز ارائه شود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل 1: مدل مفهومی پژوهش روش شناسی تحقیق با توجه به اینکه در این پژوهش، پژوهشگر درصدد بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و دلبستگی شغلی با توجه به مؤلفههای اعتماد سازمانی و ارزشهای شغلی معلمان تربیت بدنی شهر شیراز بود، روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نظر هدف کاربردی است.
همچنین اثر مستقیم عدالت تعاملی بر ارزشهای شغلی برابر با 23/0 و با توجه به مقدار (87/2 t=) از نظر آماری در سطح 01/0 معنیدار است.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل 2: نمودار مسیر و برآورد پارامترهای مدل برازش شده پیشبینی دلبستگی شغلی بحث و نتیجهگیری نتایج پژوهش نشان داد که اثر مستقیم عدالت توزیعی بر ارزشهای شغلی مثبت و معنیدار است.
«مدل علی روابط بین عدالت سازمانی و دلبستگی شغلی با تأکید بر نقش واسطهای اعتماد سازمانی و ارزشهای شغلی معلمان تربیت بدنی شهر شیراز»، پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی، 7 (13)، 52-43.