چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺑﺮرﺳﯽ زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺄﻣﯿﻦ ﺗﺎبآور ﺷﺮﮐﺖ اﯾﺮانﺧﻮدرو ﻣﯽﭘﺮدازد. ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋیﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ از وﻗﻮع ﺗﻮﻗﻔﺎت در ﺧﻄﻮط ﺗﻮﻟﯿﺪ اﯾﺮانﺧﻮدرو ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﮐﻨﺪ و ﯾﺎ در ﺻﻮرت ﺗﻮﻗﻒ، ﺑﺎ ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ زﻣﺎن ﻣﻤﮑﻦ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻗﺒﻞ از ﺷﮑﺴﺖ ﯾﺎ ﻣﻄﻠﻮبﺗﺮ از آن ﺑﺎزﯾﺎﺑﯽ ﺷﻮد؛ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ وزن ﻫﺮ ﯾﮏ اﺳﺘﺮاﺗﮋیﻫﺎی ﺗﺎبآوری را در زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺄﻣﯿﻦ اﯾﺮانﺧﻮدرو ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﻠﯿﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻫﺎی ﺷﮑﺴﺖ ﮐﻪ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺗﻮﻗﻒ ﺧﻄﻮط ﺗﻮﻟﯿﺪ اﯾﺮانﺧﻮدرو را دارد از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮی و ﻧﻈﺮﻫﺎی ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﺗﮑﻨﯿﮏ FMEA و FAAO ﻓﺎزی ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋیﻫﺎی ﺗﺎب آوری اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ وزن اﺳﺘﺮاﺗﮋیﻫﺎی ﺗﺎبآوری ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش DANP ﻓﺎزی ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ. ﺧﺒﺮﮔﺎن از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﮑﻨﯿﮏﻫﺎی FMEA و FAAO ﺗﻌﺪاد 15 اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺑﺮای ﺗﺎبآور ﺳﺎﺧﺘﻦ زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺄﻣﯿﻦ اﯾﺮانﺧﻮدرو ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﺮدﻧﺪ. ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﺗﮑﻨﯿﮏ FDANP ﻧﯿﺰ وزن ﻫﺮ ﯾﮏ از اﯾﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋیﻫﺎ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش با استفاده از داده های کتابخانه ای و نظرهای خبرگان ، عوامل و حالت های شکست مؤثر بر ریسک توقف خطوط تولید «ایران خودرو» شناسایی شد؛ سپس با استفاده از تکنیک FMEA فازی، مهم ترین این عوامل مطابق با روش FMEA انتخاب و استراتژیهایی برای تاب آوری زنجیره تأمین و مقابله با عوامل بالقوه ایجاد شکست تعیین شدند.
یافته های پژوهش حاکی از آن است که به منظور تاب آورساختن «شرکت ایران خودرو» نسبت به حالت شکست کمبود مواد اولیه و پیشگیری از وقوع این نوع شکست که به توقف در خطوط تولید منجر میشود باید استراتژیهای متعددی اتخاذ شود.
خروجی تکنیک FAAO این پژوهش نشان میدهد که به منظور تاب آورساختن شرکت ایران - خودرو نسبت به حالت شکست مسائل کیفی مواد اولیه که مکررا رخ میدهد و بازیابی شکست به حالت قبل یا مطلوب تر از آن ، باید استراتژیهای متعددی اتخاذ شود؛ بنابراین تأمین کنندگانی که از نظر مسائل کیفی پرریسک هستند باید در فواصل زمانی کمتری موردارزیابی دوره ای قرار گیرند و در صورت عدم بهبود از فهرست تأمین کنندگان حذف شده و تأمین کنندگان جدید با رعایت مسائل کیفی جایگزین آن ها شوند؛ همچنین استفاده از تکنیک کنترل فرآیند آماری (SPC١) میتواند فرآیندها و محصولات پرریسک را تحت کنترل بگیرد و به تدریج بهبود کیفیت ایجاد کند.
International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 31(9), 647–662.
Supply Chain Management: An International Journal, 5(3), 122–130.