چکیده:
زمینه و هدف: دانشآموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری خاص علاوه بر مشکلات تحصیلی دارای مشکلات هیجانی- اجتماعی نیز هستند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه مشکلات هیجانی، ارتباط با همسالان، و رفتار مطلوب اجتماعی در دانشآموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری خاص (اختلال خواندن و اختلال ریاضی) و دانشآموزان بهنجار صورت گرفت.
روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 95-1394 بود که برای انتخاب نمونه با مراجعه به مرکز اختلالهای یادگیری شهرستان تبریز، 50 دانشآموز مبتلا به اختلال خواندن، 50 دانشآموز مبتلا به اختلال در ریاضی، و 50 نفر از میان دانشآموزان بهنجار نیز به روش در دسترس بهعنوان گروه گواه انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه توانمندی و مشکلات (گودمن، 1997) بر روی گروهها اجرا شد. برای تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل کمترین تفاوت معنادار استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که مشکلات هیجانی، مشکل در برقراری ارتباط با همسالان، و رفتار مطلوب اجتماعی در ترکیب گروههای موردمطالعه تفاوت معناداری دارند (0/001p<) بهطوریکه دانشآموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری خواندن و ریاضی در مقایسه با دانشآموزان بهنجار از مشکلات هیجانی- اجتماعی بیشتری برخوردارند (0/001p< ).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش به نظر میرسد مشکلات یادگیری مانند اختلالهای خواندن و ریاضی باعث ایجاد مشکلات دیگری نظیر مشکلات هیجانی و مشکل در تعاملات اجتماعی نیز میشود.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحلیل واریانس یکمتغیره روی میانگین مشکلات هیجانی، مشکل در برقراری ارتباط با همسالان، و رفتار مطلوب اجتماعی در بین دانشآموزان مبتلا به اختلال خواندن، ریاضی، و دانشآموزان بهنجار رجوع شود به تصویر صفحه بروندادهای تحلیل واریانس تکمتغیره نشان میدهد که از نظر مشکلات هیجانی، گروههای موردمطالعه باهم تفاوت معنادار دارند چراکه F محاسبهشده (83/14) در سطح آلفای کوچکتر از 01/0 معنیدار است.
آزمون تعقیبی کمترین تفاوت معنادار (LSD) برای مقایسه میانگین گروهها در مشکلات هیجانی- اجتماعی رجوع شود به تصویر صفحه (05/0*: P<) نتایج آزمون تعقیبی کمترین تفاوت معنادار برای مقایسه دوبهدوی گروهها در جدول 3 نشان میدهد که از نظر مشکلات هیجانی هر سه گروه در سطح آلفای کوچکتر از 05/0 باهم تفاوت معنادار دارند، بهطوریکه این مشکلات در دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی بیشترین و در دانشآموزان بهنجار کمترین مقدار است.
Comparison of social skills and behavior problems in two groups of children with and without learning disabilities.
Emotional and behavioral difficulties in children referred for learning disabilities from two Arab countries: A cross-cultural examination of the Strengths and Difficulties Questionnaire.
The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic adjustment of children with learning disabilities.
Comparison of Emotional-Social Problems in Students with and without Specific Learning Disabilities in Reading and Mathematics Mansour Bayrami1, Touraj Hashemi1, Mohammad Shadbafi*2 1.
in Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran Received: April 6, 2017 Accepted: July 9, 2017 Abstract Background and Purpose: Students with specific learning disabilities, in addition to educational problems, also have emotional-social problems.
The purpose of this study was to compare emotional problems, relationship with peers, and prosocial behaviors in students with specific learning disabilities (reading disorder and math disorders) and normal students."