چکیده:
مدرنیته باعث دگرگونی و تغییرات سریع در مد شده است. مد از پیامدهای مدرنیته است و این مدرنیته است که سرعت و تنوع را در درون خود، برای انسان به ارمغان آورده است. مد نقش مهمی در بازتولید روابط طبقاتی ایفا میکند. امروزه استفاده از برند تا حدودی ملاک تشخیص افراد و جایگاه اجتماعی و ثروت و موفقیت آنها میباشد. جوانان نیز بر حسب مقتضیات سنی انتظار دارند از ارزش واحترام دیگران برخوردار باشند و برای رسیدن به این هدف از ابزارها و شیوههای مختلف استفاده میکنند.
این پژوهش به طور عمده بر سهم تبلیغات، اتحاد و تمایز یافتگی افراد در جامعه به عنوان متغیرهای استفاده از برند و مدگرایی متمرکز است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد و مطالعه برروی 210 نفر از زنان مراجعهکننده به مراکز خرید شهر تهران انجام گرفت. بدین منظور از ابزار پرسشنامه با 74سوال استفاده گردید. انتخاب نمونهها بصورت تصادفی بوده است.
هدف این پژوهش، بررسی سه عامل مؤثر در مد گرایی و ارتباط آن با برند میباشد. این عوامل شامل تبلیغات، اتحاد و تمایز است. اتحاد میل به همرنگی با دیگران را ارضا میکند و تمایز میل به جدایی و ممتاز بودن از دیگران را برآورده میسازد.
نتایج نشان میدهد بین تبلیغات و برند رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین دو عامل تمایز و اتحاد ( با اختلاف کمی) رابطه مثبت و معناداری با برند دارند. در نهایت میتوان گفت که استفاده از برند میتواند با افزایش مدگرایی رابطه معناداری داشته باشد
خلاصه ماشینی:
عوامل جامعه شناختی تاثیرگذار بر استفاده از برند در میان زنان مراجعه کننده به مراکز خرید شهر تهران افسانه توسلی ١، فاطمه سمواتی٢، معصومه فتحعلی زاده 3 تاریخ دریافت : ٩٤/١٢/٢٨ تاریخ پذیرش : ٩٥/١٢/٢٣ چکیده مدرنیته باعث دگرگونی و تغییرات سریع در مد شده است .
پیشینه داخلی مقاله ای با عنوان " بررسی تاثیر شبکه های مد روی دانشجویان دختر: مطالعه موردی دانشگاه تهران "در سـال ١٣٩٠ توسط سید محمدعلی موسوی و همکاران نوشته شده است و در پی پاسخ به این پرسش اسـت کـه در دنیای گسترش روزافزون فناوریهای ارتباطی و ماهواره ای، کنش شخصی و اجتماعی افراد تا چه انـدازه بـر اساس دریافت های آگاهانه و یا غیرآگاهانه ارتباطی شکل میپذیرند.
در این راستا مقاله ی دیگری با عنوان "بررسی رفتار خرید اجتماعی مد در بازار پوشاک تهران " در سال ١٣٩٢ توسط محمد رحیم اسفیدانی، محسن نظری، مریم کریمی داویجانی نوشته شده است .
فرضیات و مدل مفهومی پژوهش فرضیه های پژوهش در این پژوهش به بررسی شش فرضیه میپردازیم که فرضیه اول بیانگر تاثیر تبلیغـات بـرروی اسـتفاده از برند و فرضیه دوم استفاده از برند برای منحصر به فرد بودن (تمایز) و سومین فرضیه استفاده از برند بـرای هم شکلی (اتحاد) در جامعه و فرضیه چهارم رابطه بین استفاده از برند و اعتقادات مـذهبی اسـت .