چکیده:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺑﺮ ﺑﻬﺮه وری ﮐﺎرﮐﻨﺎن آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن زاﻫﺪان ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﮐﺎرﺑﺮدی از ﻧﻮع ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ، ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﺎرﮐﻨﺎن آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻧﺎﺣﯿﻪ ﯾﮏ و دو ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن زاﻫﺪان ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 130 ﻧﻔﺮ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼـﺎدﻓﯽ ﺳﺎده و ﺑﺮاﺳﺎس ﺟﺪول اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻣﻮرﮔﺎن ﺗﻌﺪاد 97 ﻧﻔﺮ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ، ﺑﺮای ﺟﻤﻊ آوری داده ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﻮﺳﻠﯽ و وﯾﻞ (2002)؛ ﺑﻬﺮه وری ﻫﺮﺳﯽ و ﮔﻠﺪاﺳﻤﯿﺖ (1980) و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﮐﻨﺮاد و ﻧﯿﻮﻣﻦ (1999) اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪ، ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ رواﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎ از رواﯾﯽ ﺻﻮری و ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ و ﺑﺮای ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ از آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻪ ﺑﺮاﺑﺮ 0/926، 0/854 و 0/933 ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ، ﺑﺮای آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﺎت از ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘـﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻـﻞ ازﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺑﺮ ﺑﻬﺮه وری ﮐﺎرﮐﻨﺎن آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن زاﻫﺪان ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﻌﻨﺎداری (5%>P) دارﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ را ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﺑﻬﺮه وری داﺷﺖ و از ﺑﯿﻦ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ را ﻣﯿﺰان ﺣﻘﻮق ﺑﺮ ﺑﻬﺮه وری ﮐﺎرﮐﻨﺎن دارد.
The purpose of the present study is to investigate the effect of Human Resources Management and Knowledge
management on the productivity of the employees of the Department of Education in Zahedan. This research is
descriptive-practical and of survey type. The statistical population of the present study includes the employees of
the Department of Education in districts 1 and 2 of Zahedan who were 130 subjects and 97 subjects were
selected through simple random sampling and based on Morgan standardized table. Busli and Will's standardized
questionnaires of Human Resources Management (2002); Hersy and Goldsmith's productivity questionnaire
(1980) and Conrad and Newman's knowledge management questionnaires (1999) were used. Facial and content
validity were used for determining the validity of the questionnaires and Cronbach's alpha was used for
determining the dependability of the questionnaire which was calculated respectively as 0/926, 0/854 and 0/933.
Regression analysis was used for hypothesis testing. The results obtained from data analysis showed that Human
Resources Management and Knowledge Management have a significant effect on the productivity of the
employees of the Department of Education (P<%5). Also, the highest degree of effect belonged to Human
Resources Management and from among the components of Human Resources Management, the amount of
salary had the utmost effect on employees' productivity.
خلاصه ماشینی:
این تحقیق ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﮐﺎرﺑﺮدی از نوع پیمایشی اﺳﺖ، جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارکنان آموزش و پرورش ناحیه یک و دو شهرستان زاهدان به تعداد 130 نفر بود که به روش نمونه گیری تصـادفی ساده و براساس جدول استاندارد مورگان تعداد 97 نفر انتخاب شدند، برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه های استاندارد مدیریت منابع انسانی بوسلی و ویل (2002)؛ بهره وری هرسی و گلداسمیت (1980) و مدیریت دانش کنراد و نیومن (1999) استفاده گردید، ﺑﺮای تعیین روایی پرسشنامه ها از رواﯾﯽ صوری و محتوایی و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده که برابر 926/0، 854/0 و 933/0 محاسبه شد، برای آزمون فرضیات از تحلیل رگرسیون استفاده شده است.
همچنین، مقدار ضریب تعیین نشان می دهد که بخش قابل توجهی از واریانس بهره وری (2/75 درصد) توسط مدیریت منابع انسانی پیشبینی میشود همچنین با توجه به اینکه ضریب بتا مثبت است نشان دهنده تاثیر مثبت و مستقیم می باشد بنابراین مدیریت منابع انسانی بر بهره وری کارکنان آموزش و پرورش شهرستان زاهدان تاثیر معناداری (P<%5) دارد.
همچنین، مقدار ضریب تعیین نشان می دهد که بخش قابل توجهی از واریانس بهره وری (6/85 درصد) توسط مولفه های مدیریت منابع انسانی پیشبینی میشود همچنین با توجه به اینکه ضریب بتا مثبت است نشان دهنده تاثیر مثبت و مستقیم می باشد بنابراین مولفه های مدیریت منابع انسانی بر بهره وری کارکنان آموزش و پرورش شهرستان زاهدان معناداری (P<%5) دارد.