چکیده:
محیطزیست و مشکلاتش زندگی انسان را تهدید میکند؛ ازاینرو تربیت زیستمحیطی از موضوعات مهم دوران معاصر است. تربیت زیستمحیطیْ رشد و پرورش دانشها، گرایشها و رفتارهای لازم برای حفظ و آبادانی محیطزیست است. هدف این تحقیق، بررسی مبانی و اهداف تربیت زیستمحیطی با تأکید بر نظریات آیتاللهجوادی آملی است. در این مقاله علاوهبر تدوین مبانی و هدف کلی تربیت زیستمحیطی (تربیت انسان مؤمن صالحِ هماهنگ با محیطزیست)، شش هدف واسطهای استخراج کردهایم: پرورش نگرش توحیدی به جهان هستی و محیطزیست؛ آشنا کردن متربی با فلسفۀ آفرینش جهان هستی و نسبت خود و محیطزیست؛ آشنا کردن متربی با وظایف خود درقبال محیطزیست؛ پرورش احساس دوستی و مسئولیت الهی درقبال محیطزیست؛ پرورش احساس همدلی و تکلیف درقبال اعضای جامعه و نسلهای آتی؛ پرورش مهارتهای ضروری برای آبادانی محیطزیست و بهرهگیری درست از آن. سپس مصادیق این اهداف را با جزئیات بیشتری بررسی کردهایم.
Environmental issues threaten the lives of modern societies, and the environmental education can be a way out of this threatened lives. Environmental education is a process that develops knowledge, attitudes, and actions needed for treating the environmental issues. The aim of the present study is to find out the foundations and objectives of environmental education according to Ayatollah Javadi’s Views. The methodology of this research is descriptive and inferential. Apart from determining the general foundation and objective of environmental education, i.e. instructing students to be good believer men/women, six meddle objectives have been derived from Ayatollah Javadi’s works, which are: educating the monotheistic attitude towards world and environment, making the student familiar with the philosophy of creation and his/her relationship with the environment, making the student aware of his/her responsibilities for the environment, developing the sense of friendship with environment and religious responsibility for it, developing the sense of empathy with and obligation to the members of society and future generations, and training the necessary skills in developing the environment and the correct use of it. At the end, the instances of these objectives are examined in more details.
خلاصه ماشینی:
در ايـن مقالـه علاوه بـر تـدوين مباني و هدف کلي تربيت زيست محيطي (تربيت انسان مؤمن صالح هماهنگ با محيط زيست )، شش هدف واسطه اي استخراج کرده ايم : پرورش نگرش توحيدي به جهان هسـتي و محيط زيسـت ؛ آشـنا کردن متربي با فلسفۀ آفرينش جهان هستي و نسـبت خـود و محيط زيسـت ؛ آشـنا کـردن متربـي بـا وظايف خود درقبال محيط زيست ؛ پرورش احساس دوستي و مسئوليت الهي درقبـال محيط زيسـت ؛ پرورش احساس همدلي و تکليف درقبال اعضاي جامعـه و نسـل هاي آتـي ؛ پـرورش مهارت هـاي ضروري براي آباداني محيط زيست و بهره گيـري درسـت از آن .
سپس در بخش اهداف ساحت تربيت زيباييشناختي و هنري ، بيشتري به اين مسئله پرداخته شده است ؛ به گونه ايکه بخشي از اهداف ايـن سـاحت عبارت اند از: درک معناي پديده ها و هدف رويدادهاي طبيعت (هسـتي ) بـراي دسـتيابي بـه درک کلي از جهان هستي و جايگاه خويش در آن براساس نظام معيار اسلامي؛ رمزگشايي و رمزگرداني پديده هاي آشکار و پنهان طبيعت (هستي )؛ پرورش حواس و قدرت تخيل براي دريافت تجليات حق در سراسـر طبيعـت (هسـتي ) باتوجه بـه نظـام معيـار اسـلامي؛ درک زيباييهاي جهان آفرينش همچون مظاهر جمال و کمال الهـي و ارتقـاي ذائقـۀ زيباشناسـانۀ خود؛ زيباسازي محيط زندگي و پيراستن آن از زشتيهاي معنوي، اخلاقي و زيسـت محيطي (همان ).