چکیده:
هدف: هدف این پژوهش بررسی اکتساب و یادگیری دقت پرتاب از
بالای شانه در کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم در شرایط تمرین
ثابت، متغیر قالبی و متغیر تصادفی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع
نیمه تجربی است. جامعه آماری این پژوهش را کودکان دختر و پسر 5
تا 7 سال دارای اختلالات طیف اتیسم شهرستان دره شهر تشکیل
می دادند که از این بین 18 کودک به روش در دسترس انتخاب شدند
و سپس بر اساس نمرات پیش آزمون در سه گروه تمرین ثابت، تمرین
متغیر قالبی و تمرین متغیر تصادفی قرار گرفتند. شرکت کنندگان در
سه جلسه مداخله شرکت کردند. تکلیف شرکت کننده ها مهارت دقت
پرتاب از بالای شانه به سمت هدف هایی بود که در فاصله 3 متری از
افراد روی دیوار ترسیم شده بود. گروه تمرین ثابت پرتاب از بالای شانه
را با هدفی به ابعاد 60*60 و گروه تمرین متغیر قالبی و متغیر
تصادفی با اهدافی به ابعاد 30*30 ، 60*60 و 90*90 سانتی متر
تمرین کردند. مرحله اکتساب شامل 6 دسته کوشش شش تایی در طی
3 روز بود. پس از 24 ساعت آزمون یادداری و آزمون انتقال به مدت
10 دقیقه پس از آزمون یادداری با تغییر در اندازه هدف به عمل آمد.
یافته ها: نتایج در مرحله اکتساب نشان داد سه گروه تمرینی از لحاظ
تغییرپذیری در اجرای خود پیشرفت داشتند، اما تفاوت معنی داری
نشان ندادند(p>%5)
در مرحله یادداری گروه تمرینی ثابت بهتر عمل کرد
(P≤ 0/0 5) ولی در مرحله انتقال سه گروه تمرینی قادر به انتقال مهارت خود به شرایط جدید نبودند
(p>%5)
نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش، استفاده از تمرین ثابت
در کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم می تواند به طور موثری در
یادگیری تکلیف پرتاب از بالای شانه تاثیر داشته باشد. همچنین اصل
ویژگی تمرین در افراد دارای اختلالات طیف اتیسم مورد تایید قرار
می گیرد. با توجه به یافته های پژوهش حاضر به مربیان و افرادی که با
کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم سروکار دارند پیشنهاد می شود
در آموزش مهارت های حرکتی به این کودکان از تمرین به روش ثابت
استفاده کنند.
Objective: The purpose of this study was to
evaluate the acquisition and learning of overarm
throwing accuracy in children with autism spectrum
disorder in different training conditions. Method:
The population in this quasi-experimental study
comprised male and female children diagnosed with
autism spectrum disorder aged 5 to 7 years in
Darrehshahr, Iran. A sample of 18 children selected
through convenience sampling was recruited and
divided into three different groups based on their
pretest scores: constant practice, blocked variable
practice, and random variable practice. Participants
took part in three intervention sessions and
performed overarm throwing on targets placed on
the front wall at the 3m distance. The constant
practice group performed this task onto a 60×60cm
target, whereas blocked variable and random
variable practice groups performed it on targets
with 30×30cm, 60×60cm, and 90×90cm
dimensions. The acquisition phase consisted of six
blocks, each with six trials, performed in three
days. The retention test was performed 24 hours
after the final session of acquisition, and then the
transfer test was performed 10 minutes after the
retention test with changes made to target size.
Results: The results of the acquisition phase
showed that the three groups had an improved
performance which was, however, not significant
(p>0.05). The performance of the constant practice
group was better than that of others on the retention
test (p≤0.05), but no group succeeded in
transferring the skill to the new situation on the
transfer test (p>0.05). Conclusion: The findings of
the present study showed that constant practice is
effective in the learning of overarm throwing by
children with autism spectrum disorder. Also, the
practice specificity principle is confirmed in these
children. According to these findings, we
recommend that coaches and trainers employ
constant practice to teach motor skills to children
with autism spectrum disorder.