چکیده:
هدف کلی پژوهش حاضر تحلیل ساختار عاملی پرسشنامه رفتارهای کنارآمدن کودکان (CCBQ) در دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر تهران براساس نظریه کلاسیک اندازه گیری (CTT) بوده است روش این تحقیق توصیفی – اکتشافی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 بوده است که 537 نفر با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب گردیده است. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه رفتارهای کنارآمدن کودکان (CCBQ) و پرسشنامه راهبردهای مقابله با استرس اندلر و پارکر (CISS) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده از رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) با روش عامل یابی محورهای اصلی (PAF) و چرخش متمایل ابلیمین (oblimin) با نرمافزار spss23 استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داده است که سه عامل ذکرشده پس از چرخش فقط 32/93 درصد از واریانس کل کنارآمدن کودکان را تبیین میکند (عامل اول 16/14 درصد، عامل دوم 8/62 و عامل سوم 8/17 درصد واریانس را تبیین می کنند)، بر این اساس اگر برای این پرسشنامه ٣ عامل در نظر گرفته شود تا به ساختار ساده حاصل شود مقدار قابل توجهی (67/07 درصد) از اطلاعات از دست می رود.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق نشان داده است که سه عامل ذکرشده پس از ١٧٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و چهارم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * چرخش فقط ٣٢/٩٣ درصد از واريانس کل کنارآمدن کودکان را تبيين مي کند (عامل اول ١٦/١٤ درصد، عامل دوم ٨/٦٢ و عامل سوم ٨/١٧ درصد واريانس را تبيين مي کنند)، بر اين اساس اگر براي اين پرسشنامه ٣ عامل در نظر گرفته شود تا به ساختار ساده حاصل شود مقدار قابل توجهي (٦٧/٠٧ درصد) از اطلاعات از دست مي رود.
١٨٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و چهارم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * جدول ٤: ماتريس سازه (عامل )هاي استخراج شده نهايي مقياس رفتارهاي کنارآمدن کودکان پس از چرخش (به تصویر صفحه رجوع شود) تحليل ساختار عاملي پرسشنامه رفتارهاي کنارآمدي کودکان (GGBQ) در دانش آموزان مقطع .....
/ ١٨٣ (به تصویر صفحه رجوع شود) ١٨٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و چهارم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * نام گذاري عامل ها براي بررسي ساختار ساده مقياس رفتارهاي کنارآمدن کودکان ، عامل هاي استخراج شده با استفاده از روش چرخش ابليمين داده شده در جدول ٥ بارهاي عاملي اين ٣ عامل يعني همبستگي هاي بين عامل ها و سؤال ها را نشان مي دهد.