چکیده:
سابقه و هدف: علمسنجی حوزهای نوین در علوم کتابداری و اطلاعرسانی است که جهت اندازهگیری کمّی علوم در سطح ملی و بینالمللی به منظور رتبهبندی نشریات، دانشگاهها و کشورها استفاده میشود. هدف از این پژوهش تعیین وضعیت تولیدات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس از سال 2012 لغایت 2016 میباشد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش علمسنجی و منبع گردآوری دادهها پایگاه اسکوپوس بوده است. تولیدات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان طی سالهای 2016-2012 مورد بررسی قرار گرفت. دادههای تحقیق پس از استخراج با استفاده از نرمافزارهای آماری Excel و SPSS نسخه 20 توصیف و تحلیل شدند و برای پاسخ به فرضیههای پژوهش از آزمونهای Anova و T-student استفاده شده است.
یافتهها: نتایج نشان داد بیشترین میزان تالیفات (89/3%) از نوع مقاله اصیل بوده که 85/49% آن توسط مردان تالیف شده است. اعضای هیات علمی با مرتبه استادی، بالاترین نرخ تولیدات علمی (41/2%) را به خود اختصاص دادند. گروههای مختلف آموزشی تفاوت معنیداری (P=0/31) از لحاظ تولید علمی با یکدیگر نداشتند؛ هر چند اعضای هیات علمی گروه علوم پایه با 59/55% و گروه مهندسی با 36/59% بیشترین مدارک علمی را تولید کردهاند.
نتیجهگیری: میزان تولیدات علمی دانشگاه کاشان در دوره مورد بررسی، روندی صعودی داشته است که خود عاملی موثر در بهبود و ارتقای جایگاه علمی این دانشگاه در میان دانشگاههای کشور و جهان میباشد.
Background and aim: Scientometrics is a modern field of library and information
science, which is used to measure the sciences quantitatively at national and
international levels in order to rank the publications, universities and countries.
The aim of this study was to determine the scientific outputs of faculty members in
Kashan University as a sample of Iranian universities from 2012 to 2016.
Material and methods: Data were collected from Scopus through scientometric
method. Scientific outputs of faculty members in Kashan University were
evaluated from 2012 to 2016. Data were analyzed using Excel and SPSS 20 via
ANOVA and T-student tests.
Findings: Results showed that the highest number of scientific outputs was
original articles (89.3%) of which 85.49% were written by male researchers.
Faculty members with degree of professor had the highest number of scientific
outputs (41.2%). There was no significant relationship among different educational
groups in terms of scientific outputs (P=0.31). Faculty members of the basic
sciences (59.55%) and engineering (36.59%) had the highest scientific outputs,
respectively.
Conclusion: The results indicated that scientific outputs of this University have
been had ascending trend during recent five years, which is an effective factor in
improving and promoting the scientific status of Kashan University among
national and international universities.