چکیده:
با توجه به اثر ورزش بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی و اهمیت توسعه آن در مقیاس های ملی و نقش میانجی رسانه ها در این زمینه، پژوهش حاضر درصدد برآمده تا نقش رسانه های جمعی را در گرایش بانوان استان کرمانشاه به ورزش همگانی مورد بررسی قرار دهد . جامعه آماری تحقیق را جمعیت 1500 نفره از بانوان کرمانشاه تشکیل می دهند. با استفاده ا ز جدول کرجسی مورگان و نمونه گیری تصادفی -طبقه ای، 306 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی مقطعی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه صادقیان (1390) با پایایی 84/0 بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون t تک دامنه و با کمک نرم افزار spss استفاده گردید. نتایج نشان داد، نقش رسانه بر آگاه سازی از فواید ورزش همگانی بر ابعاد سلامت جسمی و سلامت روانی، آموزش درباره ورزش همگانی، اطلاع رسانی در مورد مکان های مناسب ورزش همگانی، تغییر نگرش مثبت و ایجاد نگرش مثبت بانوان کرمانشاهی به ورزش همگانی مطلوب بوده است.
Due to the effect of exercise on various aspects of personal and social life and its development at both the national importance and role of the media in this regard, The present study sought to investigate the role of mass media in the tendency for women Kermanshah province to examine the sport. The samples consisted of 1,500 women constitute Kermanshah. Morgan sample table and the floor using a random sampling, 306 students were selected as sample. The research method was descriptive - survey and data collection tools, questionnaires Sadeghian (1390) has been with 84/0 reliability. To analyze the data, t test range and with the help of spss software was used. The results showed, the role of the media in informing the public on the health benefits of exercise, physical and mental health, learning about the sport, informing about the right places sport, positive attitude change and positive attitude was Are good sport for women Kermanshah
خلاصه ماشینی:
Mcs. of Science in Sport Management Razi University in Kermanshah Received: (2016/11/10) Accepted: (2017/02/13) چکیده با توجه به اثر ورزش بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی و اهمیت توسعه آن در مقیاسهای ملی و نقش میانجی رسانهها در این زمینه، پژوهش حاضر درصدد برآمده تا نقش رسانههای جمعی را در گرایش بانوان استان کرمانشاه به ورزش همگانی مورد بررسی قرار دهد.
یافتههای تحقیق<رجوع شود به تصویر صفحه> بر طبق جدول شماره 1 و با توجه به مقدار سطح معناداری و میانگینهای بدست آمده، میتوان نتیجه گرفت که میزان آگاهی بانوان استان کرمانشاه از فواید ورزش همگانی برای سلامت جسمی بالا میباشد.
در بعد نقش رسانهها در آگاهسازی مردم از ورزش همگانی، نتایج این تحقیق نشان میدهد که از دیدگاه بانوان استان کرمانشاه انواع رسانههای جمعی بر آگاهسازی مردم از فواید ورزش همگانی اثر دارد که در مورد این بعد، نتیجه تحقیق با نتایج ارائه شده بهوسیله صادقیان و همکاران (1390)، همسو است.
در بعد نقش رسانهها در آموزش ورزش همگانی نیز، بانوان استان کرمانشاه اعتقاد داشتند که انواع رسانههای جمعی در آموزش ورزش همگانی به آنها اثر دارند که این نتیجه با نتیجه صادقیان و همکاران (1390)، همسو است، اما با نتیجه تحقیق انجام شده بهوسیله رسیتا و همکاران<FootNote No="9" Text=" Rosita, Tony Meenaghan ,Paul.
همچنین تحقیق حاضر نشان داد که انواع رسانههای جمعی در ایجاد نگرش مثبت به ورزش همگانی اثر دارد که این نتیجه با نتایج تحقیقات صادقیان (1390) و قره و همکاران (1392)، همسو بود.