چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تجربه دانشجویان ساکن خوابگاه از شب امتحان بهمنظور تبیین زوایا و ابعاد مختلف آن است. روش پژوهش حاضر، تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی است که به همین منظور از بین دانشجویان خوابگاهی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تا رسیدن به حد اشباع اطلاعات، 12 نفر از آنها به شیوه نمونهگیری هدفمند، مورد انتخاب و مورد مصاحبه قرارگرفتهاند. گفتگوها با کسب اجازه از افراد ضبط و روی کاغذ پیاده شد و با استفاده از روش کلایزی، جملات و عبارات مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج بررسی نشان داد که 8 مفهوم اصلی و 20 زیر مفهوم را میتوان از مصاحبهها استخراج کرد که عبارتاند از: استاد (هنر تدریس استاد و شخصیت استاد)، واحد درسی (موردعلاقه بودن واحد درسی و حجم مطالب واحد درسی)، خواب (میزان خواب و کیفیت خواب)، پاسخهای هیجانی (کاهش آستانه تحمل، عدم تمرکز و تاثیرات فیزیولوژیک، استرس، ترس)، ویژگیهای محیطی (فضای فیزیکی و فضای روانی)، دوره و رشته تحصیلی (مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و آغاز مقطع و آغاز امتحانات)، مدیریت ارتباط (کنترل و ایجاد تعامل مطلوب و ایجاد اختلال شبکههای اجتماعی) و مهارت مطالعه و برنامهریزی (مهارتهای مطالعه و برنامهریزی و آمادگی). نتایج بهدستآمده نشانگر آن است که مهمترین ویژگی شب امتحان اضطراب امتحان است که برخی از عوامل ایجاد اضطراب امتحان وابسته به ویژگیهای شخصیتی دانشجویان است و برخی دیگر شرایطی است که برای اکثر دانشجویان مشترک بوده و امکان حذف آن از جانب دانشجویان مقدور نیست.
The present study is aimed at investigating dormitory students experiences of the night before exam for explaining its different aspects and dimensions. The research uses a qualitative research method and phenomenological technique. To conduct the study, 12 students were selected from among dormitory students of Azarbaijan Shahid Madani University via the purposive sampling technique until data saturation. Then, they were interviewed. The interviews were transcribed with participants permissions. Then, the sentences and clauses of interviews were analyzed using Colaizzi's method. the results indicated that 8 main themes and 20 subthemes can be extracted from interviews: professor (the teaching style of professors and their personality), curriculum (the favorability of the curriculum and the volume of its contents), sleep (sleep degree and sleep quality), emotional responses (reduction of tolerance threshold, lack of concentration and physiological effects, stress, fear) , environmental characteristics (physical spaces and mental spaces), courses and fields of study (academic degree, field of study and beginning of the course and the beginning of exams), communication management (control and creation of optimal interactions and the occurrence of social network disruptions), and study and planning skills (study and planning skills and readiness). The obtained results indicate that the most important characteristics of the night before exam is that some of the factors affecting exam anxiety are dependent on students personality characteristics, while some others are those conditions common for most students and cannot be removed by themselves.
خلاصه ماشینی:
دریک جمع بندی می توان اظهارکرد، همۀاین محققان بـرای شـناخت و بهبـود شرایط امتحان و ارزشیابی تلاش کرده اند وهرکدام گوشه ای از کار را دیده اند، امادرهیچ کدام از پژوهش هابه بحرانی ترین وتأثیرگذارترین زمان امتحان یعنی شب امتحان توجه نشده اسـت و در تمام پژوهش های صورت گرفته ،ازروش های کمی اسـتفاده شـده و گویـاازروش هـای کیفی غفلت شده است و همین طورمتأسفانه درهـیچ کـدام از تحقیقـات بـه قشـر دانشـجویان ساکن خوابگاه توجه نشده اسـت کـه شـرایط متفـاوت ازدانـش آمـوزان و حتـی دانشـجویانی غیرخوابگاهی را تجربه می کنند.
یکی ازموارد مناسب برای کاربرد روش پدیدارشناسی پاسخ به این سؤال است که آیا نیاز به روشن سازی بیشتر پدیده ای خـاص وجود دارد (ادیب حاج باقری، پرویزی و صلصالی، ١٣٩٢)؟پدیدة شب امتحـان درکشـور مـا هنوز به درستی تبیین نشده است .
یک دانشجوی روانشناسی نیزمی گفت : «بعضی از شبای امتحان که سخت میشه از روش تشویق و تقویت اسـتفاده مـی کـنم ،مـثلا میگم اگه این امتحان رو خوب بخونم و خوب بدم فردا بعد از امتحان میرم فروشگاه هـر چـی که دلم بخاد می خرم » ٢-٧-رشتۀ تحصیلی :محیط هر فردو هرآن چه فـرد بـاآن در ارتبـاط اسـت در سـاختن شخصیت فرد مؤثر است ،زمانی که دانشجویی طی مدت چند سال اغلب اوقـات خـود را سـر کلاس هایی قرارمی گیردکه دربارة مسئله ای تخصصی صحبت می شود خودآگاه یـا ناخودآگـاه به سمت آن مسئله سوق پیدا می کندو حال اگر فردزمینۀفکری یاعلاقۀقبلی داشته باشد،این 1.