چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی عوامل اجتماعی و آموزشی موثر در کاهش انگیزه تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه بود. در این پژوهش از مدل میلر و بریکمن(2004) به عنوان مبنا استفاده شد. جامعه آماری آن شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 94- 93 بود که با استفاده روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از سه ناحیه آموزشو پرورش 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی محتوایی آن با نظرات اصلاحی و تاییدی ده نفر از صاحبنظران حوزه انگیزه تحصیلی و برنامه درسی بهدست آمده است و پایایی آن نیز پس از اجرای آزمایشی در بین 60 نفر از دانشآموزان، آلفای کرانباخ به میزان 87/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها ابتدا از تحلیل عامل اکتشافی و سپس برای تعیین میزان برازش آنها از تحلیل عامل تاییدی استفاده گردید. یافتههای این پژوهش نشان داد: مجموعا نه عامل شامل؛ خانواده و مسائل مرتبط با آن، نحوه توجه جامعه به علم و علمآموزی، بیکاری تحصیلکردهها، کاربردی نبودن آموختهها، ضعف معلمان، کیفیت پایین برنامه درسی، ساختار و مقررات مدارس، نحوه مدیریت مدارس و توسعه و دسترسی به فناوریهای نوین ارتباطی به ترتیب اولویت و مجموعا 72/45 درصد از واریانس مربوط به عوامل کاهش انگیزه تحصیلی(برون و درون نظام آموزشی) دانشآموزان متوسطه پسر شهر کرمانشاه را تبیین میکنند. همچنین شاخصهای برازش مانند RMSEA ، GFI ، AGFI ، NFI ، IFI و CFI بسندگی عاملها و خرده عاملهای کشف شده را تایید میکند.
The aim of this study was to identify social and educational factors that reduce the academic motivation of secondary school students. theorical foundation of this research is miler and brickman(2004) motivational model.The study population was the whole of secondary school male student that using Stratified random sampling 384 student were chosen from three educational region. the researcher made questioner for data gathering was used and its validity was confirmed with ten education and motivation expertise. the reliability of tools After pilot study among 60 high school students /087 was reported. Exploratory and confirmatory analysis of data showed that A total of nine factors , including family and its related problems, knowledge and science position in society, Unemployment and employment educated people, not practical learned things, weakness of teachers, low of curriculum quality, structures and lows of schools, weakness of schools administrations and access and too much use to new communication technologies were discovered that in order of preference 45/ 72 of variance related to reducing high school students motivation were explained. also indicators such as IFI, NFI, AGFI, GFI, RMSEA and CFI were confirmed fitness of factors and sub factors.
خلاصه ماشینی:
یافته های این پژوهش نشان داد که درمجمـوع نه عامل شامل ؛ خانواده و مسائل مرتبط با آن ، نحوة توجه جامعه به علـم و علم آموزی ، بیکاری تحصیل کرده ها، کاربردی نبودن آموخته هـا، ضـعف معلمان ، کیفیت پایین برنامۀدرسی، سـاختارو مقـررات مـدارس ،نحـوة مدیریت مدارس و توسعه و دسترسی به فناوری های نـوین ارتبـاطی بـه ترتیب اولویت و درکل ٤٥/٧٢درصد از واریانس مربوط به عوامل غیـر فردی کاهش انگیزة تحصیلی (برون و درون نظام آموزشی) دانش آمـوزان متوسطه پسر شهر کرمانشاه را تبیـین مـی کننـد.
در کنار این عوامل تعاملات معلم با دانش آموزان ، شیوة تدریس ، کیفیت برنامۀدرسی، تکـالیف آموزشـی و شیوه های ارزشیابی در درون نظام آموزشی بر باورهای خودکارآمدی دانـش آمـوزان ، تصـور از امکان تحقق اهداف ، کیفیت تلاش و میزان اصـرار بـر فرآینـد بـه نتیجـه رسـیدن آن هـاتـأثیر میگذاردو بدون تردیداین عوامل تحت تأثیرمسائل وسیع و کلان اجتماعی نظیر ویژگی هـای فرهنگی، شرایط اجتماعی، اقتصادی وپشتیبانی های خانواده از تحصیل شکل می گیرند(شـانگ ، پینتریج و میس ٤، ٢٠٠٨).
از این رو هدف این پژوهش شناسایی عوامل اجتماعی و آموزشی تأثیرگذاربر کاهش انگیزة تحصیلی دانش آموزان پسر دورة دوم متوسطه شهر کرمانشاه است .
Hardre, Chen, Huang, Chiang, Jen & Warden 4.
بر اساس نظریۀمیلرو بریکمن (٢٠٠٤) عوامل اجتماعی، آموزشی و فردی مؤثر درانگیزة تحصیلی سه دسته از عوامـل درهم تنیده و مرتبط به هم هستند که به صورت لایه های پویا،روابط نزدیکی با یکدیگر دارندو بر هم تأثیرمی گذارندو از نحوة کنش و واکنش فرد در بین این سـه لایـه انگیـزة تحصـیلی او ایجاد، کاهش یا بهبود پیدامی کند.