چکیده:
سیاست و اداره دو جزء اصلی هر نظام سیاسی هستند. سیاستزدگی اداره امور عمومی پدیدهای است که ناشی از افزایش دخالت سیاست در امور اداره است که منجر به تغییر اهداف بخش دولتی میشود. در پژوهش حاضر مقصود گسترش دامنه نگاه به پدیده سیاست زدگی از نگاه شهروندان بهعنوان مهمترین بازار هدف دولت است. بدین منظور با استفاده از روش پژوهش ترکیبی در مرحله نخست با انجام مصاحبههای کیفی و تکنیک کدگذاری و مقولهبندی، ابعاد، مولفهها و شاخصهای سیاست زدگی اداره امور عمومی از منظر شهروندان شناسایی شدند و در مرحله کمّی با استفاده از آزمونهای آماری روایی و پایایی آنها تایید شده و مدل نهایی در قالب چهار بعد فرهنگ، مدیریت منابع انسانی، ساختار و قوانین و مقررات، 12 مولفه و 38 شاخص ارائه گردید.
Politics and administration are the two important components of every political system. Politicization as the result of intervention of politics in administration leads to change in public sector's goals. In this research the purpose is the extension of look domain to politicization from citizens' perspective as the goal market of government. We used the mixed method to identify their ideas about politicization. In qualitative phase with using qualitative interviews and coding technique، politicization dimensions، components and final codes have been extracted. In next phase researchers calculated the validity and reliability of them and propose a model of dimensions of politicization include culture، human resource management، structure and rules.
خلاصه ماشینی:
بر اساس نهضت خدمات عمومي جديد (New public service) اولويت هر دولتي ارائه خدمات عمومي است و اين شهروندان هستند که چنين خدماتي را دريافت ميکنند.
1- Smith 2- Oyedeji 3- Imtiyaz 4- Peters 5- Pierre 6- György & Sándor 7- Rouban 8- Mulgan 9- Mayntz & Derlien 10- Weller 11- Weiden استالبرگ ١ (١٩٨٧) پنج نوع جهت گيري سياست زدگي را شناسايي کرده است .
4- Hartley 5- Aberbach And Rockman 6- Leftwich 7- Stoker 8- Lasswell ميداند.
فرايند پژوهش گردآوري، تحليل و کدگذاري داده هاي کيفي به منظور گردآوري نظرات شهروندان به عنوان اصليترين منبع براي تعيين شاخص هاي سياست زدگي اداره امور عمومي در اين پژوهش مصاحبه هاي اکتشافي انجام گرفت .
نتايج نشان ميدهد با توجه به اينکه ميانگين همه ابعاد بالاتر از ٣ و سطح معناداري ٠,٠٠٠ ميباشد و کمتر از ٥ درصد است لذا فرض H٠ در تمامي موارد رد و فرض H١، تأييد ميشود؛ بنابراين مؤلفه ها سطح دوم ، ابعاد سطح اول و در نتيجه کل شاخص ها از نظر شهروندان شهر تهران شاخص هاي سياست زدگي اداره امور عمومي و سازمان هاي دولتي هستند.
پژوهش حاضر نگاه شهروندان به اين پديده را مورد بررسي قرار داده و نظر آنها را در مورد اينکه در بخش دولتي چه اعمال ، رفتارها و در مجموع رخدادهايي را به دليل دخالت سياست در امور اداره ميپندارند، شناسايي کرده است .
(2004), Politicization of the Civil Service in Comparative Perspective: The quest for control (Routledge Studies in Governance and Public Policy) (pp.