چکیده:
هدف این مطالعه بررسی روابط مابین مولفه های رفتار شهروندی سازمانی در آموزشگاه های تدریس زبان های خارجی ناحیه 4 شهرستان تبریز می باشد. شاخص های بکارگیری موثر بر رفتار شهروندی سازمانی که در تحقیقات قبل شناسایی شده اند بعنوان متغیرهای این تحقیق هستند. جمع آوری داده ها نیز توسط دو پرسش نامه محقق ساخته انجام پذیرفته که روایی و پایایی آنها بترتیب با روایی محتوایی و آزمون مجدد مورد بررسی قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل نهایی داده ها توسط نرم افزار MATLAB انجام شده است. نتایج نهایی حاکی از این است که، مولفه «جوانمردی» با بالاترین میزان اثرپذیری و مولفه «نوع دوستی» با بالاترین میزان اثرگذاری شناسایی شده اند.
خلاصه ماشینی:
"مفهوم رفتار شهروندی سازمانی نیز از جمله موضوعهای اساسـی در حـوزه ی رفتـار سـازمانی اسـت کـه تلاش میکند با ارائه ی راه کارهایی در جهت افـزایش مـواردی هـم چـون تعهـد سـازمانی، بهبود عملکرد، رضایت مشتریان، رضایت شغلی گامهای مؤثری بردارد؛ بر این اسـاس، توجـه به رفتارهای شهروندی سازمانی رو به افزایش است و به آن به عنـوان یکـی از منـابع بسـیار مهم سازمان توجه میشود (غلام حسینی و همکاران، ١٣٨٩، ١٢).
وان اسـکوتر و موتوویـدلو (١٩٩٦) رفتارهـای شهروندی سازمانی را به دو طبقه کلی به شرح زیر تقسیم کرده اند: الف )تسهیل بین فردی: شامل رفتارهای بـین فـردی هدفمنـد کـه بـه موفقیـت کلـی سازمان کمک می کند و دربرگیرنده فعالیت های سنجیده و منطقی بـرای بهبـود روحیـه و تشویق همکاران، برداشتن موانع برای اجرای وظایف و کمک به همکـاران در انجـام وظـایف شغلیشان می باشد.
فانی و همکـاران (١٣٩٠) در بررسی خود تحت عنوان تبیین الگوی رابطۀ بین تنیدگی و رفتار شهروندی سازمانی بـا رویکرد فراتحلیل به این نتیجه رسیدند که عوامـل مربـوط بـه ویژگیهـای موضـوع پـژوهش ، همچون نگرش پژوهشـگر، شاخصـهای متفـاوت انـدازهگیـری تنیـدگی و رفتـار شـهروندی سازمانی این رابطه را تحت تأثیر قرار داده و تعـدیل نمـوده انـد؛ یعنـی نگرشـهای متفـاوت پژوهشگران و شاخصهای متفاوت اندازهگیری این دو متغیـر، باعـث تفـاوت در ارتبـاط بـین تنیدگی و رفتار شهروندی سازمانی شده است .
Impact of Career Growth Prospects and Formal Mentoring on Organizational Citizenship Behavior, Leadership & Organization Development Journal, Vol. 33, No. 1, pp.
The influence of employee Organizational Citizenship Behavior on the Customer Loyalty, International Journal of Service Industry Management, Vol. 15, N."