خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر،سهامداران عمدتا به دنبال کسب سود و حداکثر نمودن منافع حاصل شده از سرمایهگذاری خود هستند و از اجرای چنین ضوابط و مقرراتی که موجب گریز مشتریان و فرار سرمایه از موسسه میشود، (به تصویر صفحه مراجعه شود) شناسایی مشتریان توسط موسسات مالی و سایر اشخاص مشمول،یکی از ارکان مهم مبارزه با جرم پولشویی بشمار میرود.
اصول چهلگانه FATF که مورد قبول کلیه کشورهای جهان است،در توصیههای خود از موسسات مالی خواسته است که مشتریان را بر اساس اطلاعات دقیق شناسایی کنند و این امر را به صورت مستمر ادامه دهند.
-موسسات مالی باید ضوابط متعارف شناسایی مشتری از جمله احراز هویت و شناسایی مشتریان خود را در موارد زیر انجام دهند: به هنگام برقراری روابط بین موسسه مالی و مشتری.
تحقیقاتی که توسط نهادهای بین المللی صورت گرفته،عمدتا برای روشن نمودن میزان تعهدات موسسات مالی در این خصوص است و بر حول این محور قرار دارد که فرآیند شناسایی مشتری متضمن چه نکاتی است؟در چه مواقعی این ضوابط اعمال میشود؟موسسات مالی در صورت الزام به شناسایی،مکلف به اخذ چه مدارکی هستند؟ لازم به توضیح است که در دستورالعمل FATF به پنج مرحله در شناسایی مشتری اشاره شده است: -شناسایی مشتری بلاواسطه و مستقیم،اعم از شخص حقیقی یا حقوقی؛ -احراز هویت مشتری بر اساس مدارک معتبر قانونی؛ -شناسایی مالک واقعی یا ذینفع نهایی؛ -شناسایی شخص یا اشخاصی که از معامله یا عملیات بانکی مورد تقاضا منتفع میباشند؛ -بررسی مستمر عملیات بانکی مشتری با توجه به میزان متعارف پیشبینی شده برای حرفه خاص وی."