Skip to main content
فهرست مقالات

ارتقای بهسازی میراث کالبدی، در حوزه فنی و مرمت معماری با رویکرد تفاهم بخشی دودیدگاه

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (14 صفحه - از 29 تا 42)

چالش های موجود در زمینه بهسازی آثار تاریخی، از موضوعهای بحث برانگیز معماری است. از عوامل اصلی این چالشها میتوان به تفاوت دیدگاه های موجود در این حوزه اشاره کرد. دو دیدگاه عمده در این مبحث که زمینه ساز افتراق نظر شده و ضرورت پژوهش حاضر را تبیین می کند، نگاه انحصاری مرمت گران و نگاه مهندسان سازه است. نگاه ویژه مرمت به بهسازی بناهای تاریخی و ضرورت ارتقای ایستایی این آثار، موجب تضعیف دیدگاه مشترک و رشد دیدگاه های انحصاری گردیده است. پرسش اصلی پژوهش آن است که آیا رابطه ای میان نگاه مهندسان سازه، با نگاه مرمت گران و معماران به مقوله بهسازی آثار تاریخی وجود دارد؟ آیا بهسازی با ملاحظات فنی و مرمتی دو رویکرد متقابل قلمداد میشوند یا مکمل؟ این دو رویکرد، دو وجه مهم تهیه طرح های بهسازی آثار تاریخی هستند، لذا توجه به هر دو دیدگاه ضروری است، و به واسطه دیدگاه بینابین معماران، فرآیند انتقال حیات اثر تاریخی از گذشته به آینده اعتبار بیشتری خواهد یافت. در این مقاله با مطالعات کتابخانه ای و تفکیک دو دیدگاه موجود، شناخت عمیقتر و دقیقتر مساله میسر گردید، سپس در نگاهی تحلیلی ملاحظات فنی و مرمت معماری استخراج شد و با پرسشنامهای کیفی و مصاحبه با صاحب نظران تفاوت دیدگاه های متخصصان مرمت گر، مهندسان سازه و معماران درباره شاخص های بهدست آمده، گردآوری و مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس به روش همبستگی، رابطه متغیرهای مستقل و وابسته بررسی شد. نمونه های متعددی از بهسازی آثار تاریخی در ایران و جهان با توجه به ملاحظات هویتی، تاریخی و سازه ای مورد مطالعه قرار گرفت. در نهایت با رویکردی همگرا، دیدگاهی بینابین با تمرکز بر حفظ و احیای میراث هویت ایرانی ـ اسلامی برای بهسازی بناهای تاریخی میسر گردید. نتایج به دست آمده نشان می دهد نقش آموزش در ارتقای سطح آگاهی متخصصان و مسئولان تاثیر مهمی در نزدیکی دیدگاه های موجود دارد و هم چنین نقش آفرینی معماران به عنوان کارشناسانی میان رشته ای و پاس داران هویت ایرانی اسلامی، برای دستیابی به راه کارهایی مطلوب در بهسازی و هم چنین تقریب دیدگاه متخصصان پاسخی اثربخش به مسائل موجود است.

The existing challenges in the area of improving the historical sites ، is one of the controversial issues of architecture. One of the main factors for these challenges is the difference in existing views in this area. The two main viewpoints on this topic which has paved ground for difference and elaborate the necessity of the present research is the monopoly-based views of restoration advocates and the view of the structure engineers. The special view of restoration is to improve the historical monuments and promote the stability of these sites has weaken the common viewpoint and has increased the growth of monopoly-oriented views . The main question of this research is that : Is there any relation between the view of structure engineers ، and the view of the advocates of restoration and architects towards the issue of the improvement of historical sites? Are improvement with the technical and restorative concerns two contradictory attitudes or complementary ones? These two attitudes، are two important features for the preparing of the improvement plans of historical monuments. So ، it is necessary to pay attention to both attitudes. Due to the in-between views of architects ، the process of transfer of the life of a historical work from the past into the future will find a greater credit. In this article، using library studies and detaching the existing viewpoints ، the more deep and precise knowledge about the issue became possible. Then ، in an analytical view ، the technical and architectural restoration concerns were extracted and using a qualitative questionnaire and interviewing with different authorities ، the views of restoration experts ، structure engineers and architects on indexes were collected and evaluated. Then in correlation method ، the relationship between independent and dependent variables were studied. Various samples of the improvement of historical units in Iran and the world ، with regard to the identity ، historical and structural concerns were reviewed . Finally، through a convergent attitude ، an in-between viewpoint with concentration on maintaining and reviving the heritage of Islamic-Iranian identity to improve the historical sits became possible . The results obtained show that the role of education has an important impact in the promotion of awareness level of interdisciplinary experts and authorities and those who protect the Iranian-Islamic identity towards achieving ideal solutions in improvement and the proximity of experts’ views will be an effective response to the existing problems.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.