چکیده:
توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات طی چند دهه گذشته، تاثیرات شگرفی بر سازمانها داشته است و استراتژیهای
آنها را در تطبیق با محیط تغییر داده است. هدف این تحقیق طراحی مدل قابلیتهای فناوری اطلاعات در
سازمانهای دولتی است. روش تحقیق از حیث نتیجه جزء تحقیقات توسعهای و از حبث هدف جزء تحقیقات
اکتشافی و از حیث روش جزء تحقیقات کیفی است. ابزار جمع آوری دادههای تحقیق مصاحبه است و به منظور تحلیل
دادهها، از روش تئوری زمینهای استفاده شد. در این تحقیق ۱۴ مصاحبه انجام گرفت که شامل دو بخش مدیران آگاه
از موضوع و متخصصان فناوری اطلاعات و مدیریت بهعنوان نظریه پردازان این حیطه بود. مصاحبه در مراحل اولیه
به صورت عمیق انجام شده اما از اواسط مصاحبهها به دلیل مشخص شدن کدهای مفهومی، مصاحهها هدفمندتر و
به صورت نیمه باز برای مفهوم سازی مناسب موضوع صورت پذیرفت. تحلیل کدهای تحقیق پس از انجام کدگذاری
نشان داد ۱۳۲ کد در مرحلهی کدگذاری باز شناسایی گردید و در مرحلهی کدگذاری محوری دو تم اصلی
«زیرساختهای فناوری اطلاعات» و «بهرهبرداری فناوری اطلاعات» به عنوان شرایط علی، ساختارهای سازمانی و
ساز و کارهای فرهنگی به عنوان شرایط مداخله گر و اکتساب دانش و بهره برداری از دانش نیز بهعنوان شرایط زمینهای
مشخص شدند و در نهایت در مرحلهی کدگذاری انتخابی ۶ مانع، ۶ استراتژی فناوری اطلاعات و ۱۱ پیامد قابلیتهای
فناوری اطلاعات در قالب دو تم اصلی یاد شده ارائه گردیدند. نتایج تحقیق نشان داد قابلیتهای فناوری اطلاعات در
سازمانهای دولتی میتواند نتایج و پیامدهای مطلوبی از ارائه خدمات با کیفیتتر به شهروندان و اربابرجوع برای
آنها به همراه داشته باشد.