چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﺪل ﺳﻪ ﺑﻌﺪی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﻓﺮآﯾﻨﺪی و ﻓﺮدی در آﻣﻮزش و ﭘﺮورش (اﯾﺮان) اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. روش ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع آﻣﯿﺨﺘﻪ (ﮐﯿﻔﯽ و ﮐﻤﯽ)ﮐﻪ در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮐﯿﻔﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ اﺳﺎﺗﯿﺪ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ در رﺷﺘﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، ﻣﺪﯾﺮان اﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺑﻮده و ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی در آن، ﺷﺎﻣﻞ 30 ﻧﻔﺮ (ﺧﺒﺮﮔﺎن) ﮐﻪ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﻋﺘﺒﺎر اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از اﻋﺘﺒﺎر ﺻﻮری و ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﺑﻮد. ﮐﻪ اﺑﺰار آن ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻧﯿﻤﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﯾﺎﻓﺘﻪ و در ﻣﺮاﺣﻞ ﺑﻌﺪ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺑﻮده و ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ آن از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮا اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮐﻤﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ 1380 ﻧﻔﺮ از ﻣﺪﯾﺮان و ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن رده ﻣﯿﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺑﺎﻻ در آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﮐﺸﻮر و از روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻃﺒﻘﻪ ای اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ﮐﻪ در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﮐﻮﮐﺮان ﺗﻌﺪاد 294 ﻧﻔﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮔﺮدﯾﺪ. اﺑﺰار اﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آن ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ 0/89 ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ. ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﭘﮋوﻫﺶ و ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮی و ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ادﺑﯿﺎت ﻣﻮﺿﻮع اﺑﻌﺎد و ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی اوﻟﯿﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﻓﺮآﯾﻨﺪی و ﻓﺮدی در آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﮐﺸﻮر و در واﻗﻊ ﺻﻮرت ﺑﻨﺪی ﭼﻬﺎرﭼﻮب ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺪل اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪ. ﭘﺲ از ارزﯾﺎﺑﯽ و اﺻﻼح ﻣﺪل اوﻟﯿﻪ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ و ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ 0/89و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﻣﺮﺗﺒﻪ دوم ﻣﺪل ﻧﻬﺎﯾﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﮔﺮدﯾﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﺗﯽ واﺑﺴﺘﻪ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮد ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﻓﺮآﯾﻨﺪی و ﻓﺮدی در آﻣﻮزش و ﭘﺮورش و وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻄﻠﻮب آن ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎ داری وﺟﻮد دارد. ﭘﯿﺎده ﺳﺎزی ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی ﻣﺪل ﺳﻪ ﺑﻌﺪی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﻓﺮآﯾﻨﺪی و ﻓﺮدی در ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﭘﻮﯾﺎ ﻧﻤﺎﯾﯽ ﻣﺪل ﺑﺎ روﯾﮑﺮد آﯾﻨﺪه ﭘﮋوﻫﯽ، اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺗﻐﯿﯿﺮ و ارﺗﺒﺎط رﻓﺘﺎرﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﭘﯿﺎده ﺳﺎزی ﻣﺪل ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺑﺮﺧﯽ از ﭘﯿﺸﻨﻬﺎداﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان آﺗﯽ در ﺣﻮزه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ و آﻣﻮزش ﭘﺮورش ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯽﮔﺮدد.
خلاصه ماشینی:
مؤلفه ها و شاخص هاي کليدي تغيير سازماني، فرآيندي و فردي کدام است ؟ با عنايت به مطالعه ي پژوهش هاي انجام شده در سطح بين المللي که در فصل دوم به تفصيل آن اشاره شد و همچنين تحليل داده هاي کيفي حاصل از پرسشنامه هاي نيمه ساختار يافته محقق ساخته که توسط خبرگان مرکب از اساتيد دانشگاه ، مديران ، کارشناسان ارشد آموزش و پرورش ، تکميل و نظرات آنان احصا گرديده ، اهميت مولفه ها و شاخص هاي مديريت تغيير مورد بررسي قرار گرفت .
ــ تي جف ، دنيس و دي اسکات ، سينديا (١٣٧٧) مدريت تغيير سازماني (راهنمايي براي مديران ) ترجمه بهزاد رمضاني، نشر دايره ، چاپ اول ، تهران : ص ٤٥-٤٩ ــ تيمورنژاد، کاوه (١٣٨٤) مديريت تحول سازماني، تهران ، انتشرات نرم افزاريهامون : ص ٢٥ ٢٠٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و هشتم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * ــ حضرتي ويري، اصغر (١٣٨٩) بررسي رابطه يادگيري سازماني با تعهد سازماني با آمادگي براي تغيير در معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران ، پايان کارشناسي ارشد، دانشکده حسابداري ومديريت دانشگاه علامه طباطبايي تهران ــ دانايي فرد، حسن ؛ الواني، سيد مهدي (١٣٨٦) روش شناسي پژوهشي کمي و کيفي در مديريت ، رويکرد جامع ، تهران ، انتشارات صفار- اشراقي: ص ١٢٧-١٣١ __ Altamony, H (2016) The Relationship between Change Management Strategy and Successful Enterprise Resource Planning (ERP) Implementations: A Theoretical Perspective Senior Partner OD & Excellence Consultant.