چکیده:
هدف این پژوهش، تبیین رویکرد های یاددهی- یادگیری و ارزشیابی مناسب برنامه درسی رشد حرفه ای مربیان پیش دبستانی است. در انجام این پژوهش از دو رویکرد کمی و کیفی، که در رویکرد کیفی از روش تحلیل محتوا و در رویکرد کمی از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور، دانشجویان دکتری، مدرسان رشته روان شناسی، برنامه ریزی درسی و آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی و همچنین مربیان است. روش نمونه گیری در بخش کیفی، روش هدفمند و شبکه ای بوده و برای انتخاب مربیان از روش طبقه ای تصادفی استفاده شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای تعیین روایی مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوا و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته های کیفی بر اساس تحلیل محتوا مقوله بندی شده و یافته های کمی با آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شده است. نتایج آزمون فریدمن نشان می دهد از دیدگاه مربیان در رویکردهای یاددهی ـ یادگیری رشد حرفه ای استفاده از روش تدریس خلاق از درجه اهمیت بیشتری برخوردار بوده و انجام فعالیت های شبیه سازی شده، کمترین ارزش را در این عنصر داشته است. در ارزشیابی آموخته ها و توانمندی های مربیان، آزمون های عملکردی از نظر اهمیت در صدر گویه های مربوط قرار گرفته و ترکیب سوالات تستی و تشریحی کمترین اهمیت را داشته است.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اینکه برنامة درسی نقش بسزایی در رشد حرفهای مربیان پیشدبستانی دارد، در پژوهش حاضر سعی شده است، دو عنصر اساسی برنامة درسی، رویکردهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی، مطالعه و بررسی شود؛ زیرا با این روش اهداف تحقق مییابد و با ارزشیابی از مربیان، به درستی استفاده از روشها و محققشدن اهداف پی برده میشود.
سؤال دوم: از دیدگاه مربیان، رویکردهای یاددهی-یادگیری برنامههای درسی رشد حرفهای مربیان پیشدبستانی در ایران باید چه مواردی باشد؟ برای بررسی وضعیت این روشها نسبت به یکدیگر و به لحاظ تعیین اولویت و رتبهبندی این روش در حیطة رویکردهای یاددهی ـ یادگیری در رشد حرفهای مربیان از آزمون فریدمن استفاده شده که نتایج این آزمون در جدول (2) ارائه شده است.
همچنین، از آزمون t تکنمونه برای مقایسة میانگین نمرة حیطة رویکردهای یاددهی-یادگیری در رشد حرفهای مربیان پیشدبستانی با معیار فرضی تعیینشده برای تعیین میزان توجه به حیطة مدنظر از دیدگاه این مربیان استفاده شده است.
علاوه بر تحلیلهای مذکور، برای بررسی اختلاف میانگین نمرة دیدگاه مربیان پیشدبستانی در زمینة ارزشیابی رشد حرفهای مربیان پیشدبستانی برحسب تحصیلات، رشتة تحصیلی، سابقة خدمت و ساعت فعالیت و حضور در دورههای آموزش مربی، استان، سازمان و نوع آن از آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است.
[1]- Kaul [2]- Jakobson [3]- Puzio and Colby [4]- Losh [5]- Lunenburg and Ornstein [6]- qualitative [7]- quantitative [8]- exploratory [9]- Plano Clark [10]- Creswell [11]- Williams [12]- network sampling [13]- Noy [14]- data saturation [15]- Onwuegbuzie [16]- Leech [17]- Guest [18]- stratified random sampling [19]- optimum allocation [20]- content validity مراجع ادیبنیا، اسد."