چکیده:
خط مشی گذاری مبتنی بر شواهد رویکرد جدیدی به چرخه خط مشی گذاری عمومی است که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از شواهد مهم در این رویکرد آمارهای ملی است. بر این اساس آمار میتواند در صورت دقت و صحت در تولید و اشاعه، اثربخشی و کارایی خط مشیهای ملی را ارتقا دهد. هدف این مقاله واکاوی رویکرد خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد با محوریت آمار به عنوان یکی از شواهد کلیدی است. به منظور تعیین روابط میان ابعاد مدل مفهومی تحقیق از روش مدل سازی حداقل مجذورات جزیی (PLS) و نرمافزار Smartpls استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادههای گردآوری شده از 140 خط مشیگذار و کارشناس حوزه آموزش عالی کشور نشان میدهد که استفاده از شواهد آماری تاثیر مثبت و مستقیمی بر اثربخشی و کارآیی خط مشیهای آموزش عالی کشور دارد. بر اساس نتایج، بهروز نبودن آمارها و اطلاعات، دسترسی سخت به آمارها و اطلاعات، عدم انتشار به موقع آمارها، قابل فهم نبودن آمارهای تولید شده، نبودن امکان مقایسة آمارهای موجود با آمارهای قبلی و ...، از مهمترین مسایل و مشکلات به کارگیری رویکرد خط مشی گذاری مبتنی بر شواهد آماری است.rnrnواژگان کلیدی:
خلاصه ماشینی:
این مقاله در صدد شناسایی وضع موجود در خصوص استفاده از شواهد آماری در بین خط مشی - گذاران حوزه آموزش عالی کشور بوده و همچنین تاثیر آمار بر کارایی و اثربخشی خط مشیهای تدوین شده در حوزه آموزش عالی کشور مورد بررسی قرار میگیرد.
تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده در خصوص میزان استفاده افراد از آمارهای رسمی در کشور نشان داد که بسیاری از افراد در تدوین خط مشیها از آمارهای رسمی منتشر شده توسط مرکز آمار ایران و سایر مراکز استفاده میکنند اما نکته ای که باید مد نظر قرار گیرد این است که چرا برخی از خط مشیگذاران بخش عمومی از آمارهای رسمی کشور به عنوان یکی از مهم ترین شواهد برای خط مشیگذاری بهره نمیگیرند.
به روز نبودن آمارها و اطلاعات دسترسی سخت به آمارها و اطلاعات عدم انتشار به موقع آمارها قابل فهم نبودن آمارهای تولید شده عدم امکان مقایسه آمارهای موجود با آمارهای قبلی عدم امکان مقایسه آمارهای موجود با آمارهای بین المللی صحت و دقت کم آمارها و اطلاعات عدم وجود مهارت کافی برای تفسیر و استفاده از آمارها در بین کاربران فرمت نامناسب آمارهای منتشر شده عدم وجود مشوق ها برای استفاده از آمار در تصمیم گیریها در دسترس نبودن آمارها به صورت تفصیلی و تفکیک شده نتایج حاصل از رتبه بندی این عوامل نشان میدهد مهم ترین چالش هایی که در حوزه خط مشیگذاری مبتنی بر شواهد آماری در نظام آموزش عالی کشور وجود دارد به ترتیب به صورت زیر است .