چکیده:
مهم ترین چالش برای سازمان های امروز، رقابت در فضای جهانی شده می باشد و کم ترین چشم داشت برای رقابت در چنین میدانی، دانستن این موضوع است که (دیگران) به چه کاری می پردازند که این امر همان اساس هوش رقابتی را تشکیل می دهد. از این رو در این تحقیق که در یک شرکت خودروسازی انجام گرفته است، وضعیت هوش رقابتی با استفاده از پرسشنامه ای هفت بعدی و توزیع آن در بین 82 نفر از مدیران این شرکت بررسی شده و شاخص هایی را که دارای اهمیت بالا و از نظر عملکردی ضعیف بوده است را به عنوان شاخص های بحرانی وارد خانه کیفیت کرده و با استفاده از نظرات خبرگان و متخصصّان، شاخص هایی را به منظور بهبود آنها ارایه نموده است که مهم ترین این شاخص ها عبارتند از: تجمیع صنایع قطعه سازی و مشارکت با قطعه سازان بزرگ خارجی برای تولید و عرضه قطعات، آموزش کارکنان با توجه به استانداردهای تولید جهانی، بکارگیری فناوری های کمی و کیفی شبکه های تولید انعطاف پذیر، استفاده از راهبرد همکاری راهبردی با شرکت های معتبر جهانی، ارائه خدمات فنی و آزمایشگاهی به تأمین کنندگان و غیره. لازم به ذکر است که شرکت مذکور در بسیاری از شاخص های هوش رقابتی در مقایسه با رقبای خود دارای عملکرد ضعیفی بوده است. از این رو پژوهشگران امیدوارند که این شرکت با عمل به شاخص های استخراج شده از خانه کیفیت، در سال های آتی از رشد مناسبی در سطح هوش رقابتی برخوردار گردد.
خلاصه ماشینی:
از این رو در این تحقیق که در یک شرکت خودروسازی انجام گرفته است ، وضعیت هوش رقابتی با استفاده از پرسشنامه ای هفت بعدی و توزیع آن در بین ٨٢ نفر از مدیران این شرکت بررسی شده و شاخص هایی را که دارای اهمیت بالا و از نظر عملکردی ضعیف بوده است را به عنوان شاخص های بحرانی وارد خانه کیفیت کرده و با استفاده از نظرات خبرگان و متخصصان ، شاخص هایی را به منظور بهبود آنها ارایه نموده است که مهم ترین این شاخص ها عبارتند از: تجمیع صنایع قطعه سازی و مشارکت با قطعه سازان بزرگ خارجی برای تولید و عرضه قطعات ، آموزش کارکنان با توجه به استانداردهای تولید جهانی ، بکارگیری فناوری های کمی و کیفی شبکه های تولید انعطاف پذیر، استفاده از راهبرد همکاری راهبردی با شرکت های معتبر جهانی ، ارائه خدمات فنی و آزمایشگاهی به تأمین کنندگان و غیره .
براساس نظر مدیران شرکت خودروسازی مذکور و اساتید و خبرگان دانشگاه ، تعداد ١٨ مشخصه فنی برای دست یابی به خواسته های مدیران در زمینه هوش رقابتی به دست آمد که با مصاحبه مجدد با این افراد، این تعداد کاهش یافت و در نهایت موارد زیر را شامل شد: تمرکز راهبردی شرکت به تولید در مقیاس جهانی تجمیع صنایع قطعه سازی و مشارکت با قطعه سازان بزرگ خارجی برای تولید و عرضه قطعات آموزش کارکنان با توجه به استانداردهای تولید جهانی بکارگیری فناوری های کمی و کیفی شبکه های تولید انعطاف پذیر استفاده از راهبرد همکاری راهبردی با شرکت های معتبر جهانی ارایه خدمات فنی و آزمایشگاهی به تأمین کنندگان کنترل و ارزیابی ماهانه رقبا مدیریت مؤثر و ایجاد فرهنگ سازمانی رقابتی ارایه مشاوره فنی و حمایت همه جانبه از مشتری ایجاد واحد تحقیقات اختصاصی در بخش بازاریابی شرکت ماتریس خانه کیفیت ، اطلاعات مفیدی را در مورد نحوه ارضای خواسته های مشتری ارایه می نماید و تنها با عمل به همین نتایج می توان بهبود قابل ملاحظه ای را در رفع نیاز مشتری ایجاد نمود.