چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی روابط ساختاری میان سلامت سازمانی دانشگاه فنی و حرفه ای و انواع فرهنگ سازمانی با واسطه گری انواع جوّ سازمانی انجام گرفته است. روش تحقیق همبستگی و جامعه آماری ۶۳۱۷ نفر از کارکنان دانشگاه فنی و حرفه ای بود. نمونه آماری به روش نمونهگیری چندمرحله ای به تعداد ۶۵۵ نفر انتخاب شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه انواع فرهنگ سازمانی کامرون و کوئین (2006)، پرسشنامه انواع جوّ سازمانی ترکزاده و جعفری (1393) و پرسشنامه سلامت سازمانی کلینگل و لایدن (2001) بود. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار SPSS و Amos انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که انواع فرهنگ سازمانی قبیله ای، موقتی، بازاری و سلسله مراتبی و جوّ سازمانی توسعه ای با سلامت سازمانی رابطه مثبت و معنادار و جوّ داخلی، منطقی و گروهی با سلامت سازمانی رابطه منفی و معنادار دارد. سلامت سازمانی دانشگاه بهوسیله فرهنگ سازمانی قبیله ای، موقتی و بازاری و جوّ سازمانی توسعه ای، داخلی و منطقی به صورت مستقیم پیش بینی شده است و فرهنگ سلسله مراتبی از طریق جوّ داخلی و منطقی و فرهنگ قبیله ای از طریق جوّ توسعه ای و منطقی، به صورت غیرمستقیم، سلامت سازمانی دانشگاه را پیشبینی نموده اند. همچنین همه شاخصهای برازش مطلق و نسبی، برازش مطلوب دادهها را نشان میدهند و مقادیر کای مربع (12/26) در سطح 0/001 معنادار است.
خلاصه ماشینی:
Dollard & Bakker اصلی این پژوهش تعیین روابط ساختاری انواع فرهنگ و سلامت سازمانی با نقش واسطه گری انواع جو سازمانی است .
براساس الگوی نظری ترک زاده و همکاران (١٣٩٢)، دانشگاهی از سلامت سازمانی برخوردار است که ویژگیهای انسجام ، اثربخشی و پاسخگویی در سطوح فنی ، اجرایی و نهادی دانشگاه جریان داشته باشد تا بتواند در انجام رسالت خود در تربیت نیروی انسانی توانمند و ماهر، تولید علم ، انجام دادن تحقیقات کاربردی برای حل مشکلات جامعه ، توسعه همه جانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، انسانی و زیست محیطی و همچنین در ایجاد و توسعه ارزشها، چشم انداز مشترک، فرهنگ سازمانی مثبت و معنوی و جو سازمانی حمایتگر موفق و اثربخش باشد.
پیشنهادها با نظر به وجود رابطه مثبت و معنادار میان انواع فرهنگ سازمانی با سلامت سازمانی دانشگاه و توانایی فرهنگ سازمانی قبیله ای، سلسله مراتبی و موقتی در پیش بینی سلامت سازمانی دانشگاه ، پیشنهاد می شود که مسئولان اجرایی برای توسعه سلامت سازمانی دانشگاه از استراتژی مشارکت کارکنان ، توسعه منابع انسانی و ارتباطات باز استفاده کنند و همچنین از قوانین و رویه های استاندارد، شفاف و خطوط تصمیم گیری روشن بهره بگیرند و ابزارهای دقیق را برای طراحی و کنترل فرایند ارزیابی عملکرد مورد استفاده قرار دهند و شفافیت سازمانی را سرلوحه برنامه خود قرار دهند و دستورالعملها و بخشنامه ها را برای همه روشن و به طور یکسان اجرا کنند، تا از این طریق سلامت سازمانی دانشگاه تضمین شود.