چکیده:
هدف : با توجه به کاربرد آزمون هوش تجدید نظر شده کودکان وکسلر WISC-R در مراکز درمانی ایران و هنجاریابی نشدن این آزمون در گروه سنی ١٥ ساله ها پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی این آزمون انجام شد.
روش : این پژوهش از نوع توصیفی بود. تعداد ١٢٠ نفر (٦٠ دختر و ٦٠ پسر) در سه گروه سنی به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به عنوان نمونه مورد ارزیابی قرار گرفتند. پارامترهای توصیفی نمرات خام خرده مقیاسها محاسبه شد و با استفاده از جدول Z با تبدیل غیرخطی به نمرات استاندارد تبدیل گردید. نمرات استاندارد هر خرده مقیاس با تبدیل خطی به نمره تراز شده ای با میانگین ١٠ و انحراف استاندارد ٣ تبدیل شدند. اعتبار خرده مقیاس های کلامی و عملی و کل خرده مقیاس ها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت . میانگین ضریب هوش کلامی، عملی و کل گروه محاسبه گردید. یافته ها: سه جداول تبدیل نمرات خام به نمرات تراز شده بدست آمد. با استفاده از نمرات ١٠ مقیاس اصلی در جداول به دست آمده میانگین ضرایب هوش کلامی ٩٦٩٣=VIQ عملی
٩٧١٢=PIQ و کل ٩٦٦٩=FSIQ به دست آمد.
متوسط اعتبار خرده مقیاس های کلامی ٨٢/. =α و
عملی ٠٧١=α و کل خرده مقیاس ها٨٤/.=α بود و در سطح قابل قبولی بودند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان بیان کرد که این آزمون قابلیت استفاده برای تعیین هوشبهر در دانش آموزان ١٥ ساله را دارا می باشد و جداول تبدیل نمرات به دست آمده می تواند از سوی مشاوران ، روانشناسان برای این گروه سنی استفاده شود.
Objective: Due to the increasing use of the
WISC-R in Iran clinical centers and not
been standardized this test in 15 years old
children. The purpose of this study was
standardizing the WISC-R in 15 years old
children.Method: This research was
descriptive. 120 subjects (60 girls and 60
boys) were selected by random sampling in
three age groups (4 months apart).
Descriptive statistics parameters of raw
scores of sub-scales were calculated and raw
scores were converted to standard scores
using non-linear transformation using Z
table. The standard scores of each subscale
were converted linearly to a scaled score
with an average of 10 and standard
deviation of 3 𝑠𝑠 = ((𝑧 ∗ 3) + 10) .
Reliability of verbal، performance and total
subscales were evaluated the Cronbach's
alpha coefficient. The mean of verbal،
performance and total intelligence was
calculated.Results: For each of age groups
obtained convert tables for transformation
raw scores to scaled scores. The mean and
standard deviation of row scores in all three
age groups were calculated in 12 subscales.
Using the scores of the 10 original
subscales، the average of verbal،
performance and the full scale intelligence
respectively were VIQ=96.93، PIQ=97.12
FSIQ=96.69. The average relibility
(Cronbach's alpha) of the verbal،
performance and total subscales respectively
were α=0.82، 0.71، 0.84. Conclusion:
Regarding these results، it can be stated that
WISC-R can be used to determine the
intelligence in 15 years old students and
until the standardization of the latest
versions of WISC conversion tables can be
used by counselors، psychologists for this
age group.