چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد و شاخصهای اسلامی موّثر بر فرهنگ سازمانی جهت بهبود فرهنگ و بهرهوری سازمانی بر
اساس فرهنگ مدیریت اسلامی در دانشگاه پیام نور در سال ۱۳۹۶ انجام شده است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی
است ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش. پرسش نامه فرهنگ سازمانی سی و ینج سوالی فرهنگ در مدیریت اسلامی در
مقایسه با فرهنگهای عقلایی، سلسه مراتبی، ایدئولوژیک، توافق و مشارکت میباشد. فرهنگ در مدیریت اسلامی فرهنگ
مدیریت و فرهنگ سازمانی به منزلهی جنبههای محرک پرارزش مورد ارزیابی قرار میدهد. تجزیه و تحلیل اطلاعات به کمک
آزمونهای T و کای اسکویر انجام شدهاست. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان دانشگاه پیام نور بوده که ۱۱۸ نفر آنان
پاسخگو بودند. در نهایت پس از جمعآوری و تحلیل دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار spss تصویر فرهنگ مدیریت
اسلامی در دانشگاه پیام نور شکل گرفت و نتایج نشان داد که شاخص «جنبههای محرک پرآرزش» با 0/۷۹ بیشترین و شاخص
«اعتماد به کارکنان» با ۵۷/ 0کمترین اهمیت را در بین شاخصهای فرهنگ مدیریت اسلامی در دانشگاه پیام نور داشته است
This research aimed to investigate the Islamic dimensions and indicators affecting organizational culture to
improve culture and organizational productivity based on Islamic Management Culture at Payame Noor
University in 2017. The research method is descriptive of survey type and the tools used in this research are
organizational culture questionnaire with thirty-five Questions of Culture in Islamic Management compared with
the culture of rational, hierarchical, ideological, and participation. Culture in Islamic management evaluates
organizational culture based on the dimension of human belief, Customer satisfaction with respect to divine
satisfaction, The necessity of employees' success in managing assurance and organizational culture as a driver of
high value. Data analysis was performed using T and Chi-Square tests. The statistical population of this research
was the staff of Payan-Nour University, 118 of them were responsible. Finally, Using the Spss software, the
image of Islamic management culture was formed at Payam Noor University after collecting and analyzing the
obtained data. The results showed that the "valuable stimulating aspects" indicator has the highest (79%) and the
"trust in employees" has the least (57%) importance among the indicators of Islamic culture management at
Payam Noor University.
خلاصه ماشینی:
با ارزیابی سازمان بر اساس ویژگیهای فوق میتوان یک تصویر پایه ای از فرهنگ سازمانی برای احساس ها، ادراکهای مشترک کارکنان نسبت به سازمان و چگونگی انجام کارها و رفتار موردنظر آنان به دست آورد، که در ادامه فرهنگ های سازمانی عقلایی، ایدئولوژیک ، مشارکت و سلسله مراتبی را با توجه به متغیرهای سازمانی هدف سازمان ، معیار عملکرد، مرجع اختیار، منبع قدرت ، نحوه تصمیم گیری، سبک رهبری، شیوه پیروی و قبول ، معیار ارزشیابی اعضا و انگیزش نسبت به فرهنگ سازمان ، مدیریت اسلامی مورد بررسی قرار میدهیم .
(اسکوتز، ٢٣٠:١٩٩٨) از منظر نمامیان و فضل الهی (١٣٩٤) فرهنگ سازمانی، جو حاکم بر محیط سازمان است که افراد در آن فعالیت میکنند و رفتار آن ها شکل میگیرد که این موضوع خود در عملکرد کارکنان سازمان نقش بسزایی دارد.
در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی مانند جداول فراوانی، میانگین ها، نمودارها، درصدها و انحراف معیار جهت تعیین وضعیت فعلی فرهنگ سازمانی و روش های آمار استنباطی مانند نرمال بودن متغیرها، ضریب همبستگی پیرسون ، بررسی زوجی بین شاخص ها و آزمون فرضیه ها برای سنجش ارتباط بین مولفه های فرهنگ سازمانی اسلامی و سنجش ارتباط بین ویژگیهای فردی پاسخ دهندگان و پاسخگویی به سؤالات پرسش نامه استفاده شده است .
در جدول شماره (١) خلاصه شده است : <رجوع شود به تصویر صفحه> فرهنگ اسلامی در دانشگاه پیام نور بیشترین امتیاز را در بعد فرهنگ به منزله ی جنبه های محرک پرارزش و رضایت مشتری و رعایت رضایت الهی کسب نموده است که نسبت به سایر ابعاد از حد مطلوب تری برخوردار است .