چکیده:
در سال های اخیر به موازات گسترش روز افزون فن آوری های اطلاعاتی و ایجاد فرصت های جدیدی در صنعت بانک داری، موجبات توجه بیشتر به مقوله بانک داری الکترونیکی فراهم گردیده است. نتایج تحقیقات بیانگر این واقعیت است که موفقیت بانک داری الکترونیک، صرفا با حمایت دولت و بانک ها حاصل نمی شود، بلکه مستلزم پذیرش این خدمات از سوی مشتریان نیز می باشد. در همین راستا، هدف مطالعه حاضر شناسایی عوامل موثر بر پذیرش و استفاده از خدمات بانک داری الکترونیک و هم چنین تعیین میزان تاثیر هر یک از این عوامل از دیدگاه مشتریان می باشد.
جهت تحقق این هدف از مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فن آوری (UTAUT) استفاده شده است که ترکیبی از تئوری های پیشین در حوزه پذیرش فن آوری می باشد. در این مطالعه با استفاده از روش تحقیق پیمایشی، پرسش نامه ای میان 200 نفر از مشتریان (کاربران خدمات بانک داری الکترونیک) بانک ملت در سطح شهر مشهد توزیع گردید و تحلیل آماری داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با بهره گیری از روش های همبستگی، رگرسیون و تحلیل مسیر صورت پذیرفت.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد سه عامل انتظار عملکرد، انتظار تلاش و تاثیرات اجتماعی بر تمایل استفاده از خدمات موثر هستند و دو عامل تمایل به استفاده و شرایط تسهیل گر روی استفاده از خدمات بانک داری الکترونیک تاثیر گذارند. در حالی که انتظار تلاش، بیشترین تاثیر را روی پذیرش و استفاده دارد و انتظار عملکرد در جایگاه دوم اثرگذاری قرار دارد و دو عامل تاثیرات اجتماعی و شرایط تسهیل گر تاثیرات کمتری دارند. عوامل تعدیل گر نیز تنها در برخی از روابط معنا دار شناخته شدند
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد سه عامل انتظار عملکرد، انتظار تلاش و تاثیرات اجتماعی بر تمایـل استفاده از خدمات موثر هستند و دو عامل تمایل به اسـتفاده و شـرایط تسـهیل گـر روی اسـتفاده از خـدمات بانک داری الکترونیک تاثیر گذارند.
علاوه بر این ، دیویس ٣ در سال ١٩٨٩ با استفاده از تئوری رفتار منطقی و با هدف تبیین ایـن کـه چرا افراد فن آوری های جدید را پذیرفته یا آنها را رد می کنند، مدل پذیرش فن آوری ٤ را ارائه کرد که یکی از جامع ترین مدل ها در مطالعه و بررسی پذیرش فـن آوری هـای اطلاعـاتی و سیسـتم هـای مرتبط می باشد (٢٠٠٤ ,et al &Pikkarainen ).
تفـاوت مهـم بـین مـدل اصلی پذیرش فن آوری و مدل تعدیل یافته ، عامل درک سودمندی می باشـد کـه در مـدل پـذیرش فن آوری ٢، درک سودمندی با کلیه متغیرهایی که به مدل اضافه شده بود پیش بینی شـد، در حـالی که هیچ یک از این متغیرها درک سهولت استفاده را پیش بینـی نکردنـد ( ,Davis &Venkatesh ________________________________________________________________ 1- Taylor & Todd 2- Decomposed Theory of Planned Behavior (DTPB) 3- Davis 4- Technology Acceptance Model (TAM) 5- Venkatesh & Davis .
٤. اهداف و فرضیه های تحقیق با توجه به اینکه هدف تحقیـق حاضـر شناسـایی عوامـل مـوثر بـر پـذیرش خـدمات بانکـداری الکترونیک و تعیین میزان تاثیر مستقیم (بدون ایفای نقـش واسـطه گـری تمـایلات رفتـاری ) و غیـر مستقیم (با ایفای نقش واسطه گری تمایلات رفتاری ) هـر یـک از عوامـل مـی باشـد، فرضـیات زیـر مطرح می شوند: فرضیه اول : انتظار عملکرد بر تمایل مشتریان به استفاده از خدمات بانک داری الکترونیک موثر است .