چکیده:
بنگاههای جدید بهطور معمول فاقد منابع و قابلیتهای موردنیاز بوده و بهدنبال ایجاد همکاری بهمنظور دسترسی به منابع بیرون از بنگاه هستند. علیرغم اهمیت همکاری بنگاههای جدید با شرکتهای صنعتی، تکامل نقش بنگاه جدید در همکاری با شرکت صنعتی در طی فرایند توسعۀ محصول جدید، کمتر موردتوجه محققان بوده است. این تحقیق بر مبنای هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، کیفی است و با روش مورد کاوی چندگانه طولانیمدت، به بررسی پنج همکاری بنگاه جدید فناور نانو و شرکت صنعتی از سال 1389 تا 1395 پرداخته است. روش گردآوری داده، مصاحبۀ نیمهساختاریافته و بررسی مکاتبات، توافقنامهها، قراردادها و صورتجلسات بوده و برای تجزیهوتحلیل دادهها، پس از اشباع نظری، از روش کدگذاری استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد نقش بنگاه جدید در ابتدای همکاری، توصیهکنندۀ فناوری و برانگیزانندۀ شرکت صنعتی بوده و بعداز آن بهترتیب مجری پژوهشهای موردنیاز شرکت صنعتی، ارائهدهندۀ دانش فنی، تأمینکنندۀ مواد و تجهیزات پیشرفته موردنیاز شرکت صنعتی و سرانجام مشاورۀ وی در حوزههای فناوری است. این مطالعه تصویر مناسبی از همکاری بنگاه جدید فناوری نانو با شرکتهای صنعتی برای محققان و مدیران بنگاهها و شرکتها و همچنین سیاستگذاران ارائه میکند.
New firms face with diverse challenges such as lack of resources. Business relationships are a special approach to reach other organizations’ resources and capabilities. Yet very little research has explained how new nanotechnology firms’ roles change during joint new product development process. This paper is applied and qualitative research based on longitudinal multi-case study of five collaborations between the new nanotechnology firms and incumbents from 1388 to 1395. The contribution of this research is available in two parts. First، the roles of the new nanotechnology firms change during collaboration from a “technology recommend-er” at the start to “technology developer” and then “incumbent’s value chain supplier” in mass production. Second، the result shows the evaluation of new nanotechnology firms’ role. This study provides a worthy illustration of these collaborations for researchers، businesses، and policy makers.
خلاصه ماشینی:
ادبیات کارآفرینی علاقه مند به داده های تاریخی و مشـــروح در مورد چگونگی همکاری بنگاه های جدید با دیگر ســـازمان ها (٢٠١٧ ,Aarikka-Stenroos &Aaboen ) و نقش آن ها در فرایند توسعۀ محصول جدید مشترک (٢٠١٥ ,.
اگرچه برقراری ارتباط با شبکۀ کسب وکاری ، بخش حیاتی شروع و توسعۀ بنگاه جدیداست (٢٠١٤ ,Snehota &La Rocca )؛ اما آن ها به سختی میتوانند بخشی از شبکه های موجود را تحت تأثیر قرار داده و موقعیتی برای خود فراهم کنند ( Aaboen ٢٠١٣ ,.
در حالیکه با توجه به نرخ بالای شــکســت بنگاه های جدید (٢٠١٤ ,Fatoki ;٢٠١٥ ,Barringer) و چالش های گسترده و مختلف فرایند توسعۀ محصول جدید (٢٠١٥ ,Ulrich &Eppinger ) و پیچیدگیهای همکاری برای توسعۀ محصول مشترک ( Prange ٢٠١٥ ,.
محققان زیادی فناوری نانو را موج بعدی ایجاد فرصــت های شــومپیتری برای تولید ثروت و ایجاد اشــتغال تلقی می کنند که تأثیر گســترده ای بر حوزه های مختلف صـــنعتی گذاشـــته و ضـــمن توانمند کردن صـــنایع موجود ( ;٢٠١٠ ,Nikulainen ٢٠١٢ ,Walsh &Mangematin )، باعث توسعۀ محصولات با کارکردهای جدید شده و قدرت و توان رقابت پذیری بنگاه را افزایش میدهد (٢٠١١ ,European Commission).
موردکاوی چندگانۀ طولانی مدت برای گردآوری اطلاعات مشــروح و داده های تجربی عمیق و غنی ، ســودمند بوده و ابزار مناســب بررســی تغییرات نقش بنگاه جدید تلقی شده (٢٠٠٧ ,Graebner &Eisenhardt ) و توصیه نیز شده است ( ,.
از این رو بنگاه جدید با همکاری شرکت صنعتی و طبق سفارش آن ها، تلاش میکرد پژوهش های هدفمند برای دســـتیابی به دانش فنی نانو موردنظر شـــرکت صـــنعتی را دنبال کند.