چکیده:
هدف این تحقیق، مطالعه نقش بازارگرایی در سودآوری کسب و کار سالنهای بدنسازی شهر کرمانشاه بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران سالنهای بدنسازی شهر کرمانشاه به تعداد 153 نفر بود که بر حسب فرمول کوکران، 113 نفر به شیوه انتخاب تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که در نهایت 113 پرسشنامه عودت گردید. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای بازارگرایی رامایاه و همکاران (2011) و سودآوری کسب و کار ویلیام و همکاران (2009) استفاده شد. ثبات درونی پرسشنامهها توسط آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 87/ 0 و 79/ 0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مشتریگرایی و سودآوری کسب و کار ارتباط معنیداری وجود ندارد. بین رقیبگرایی و سودآوری کسب و کار ارتباط معنیداری مشاهده نشد. نتایج پژوهش نشان داد که بین هماهنگی بین وظایف و سودآوری کسب و کار ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد. یافتههای تحقیق نشان داد که از بین ابعاد بازارگرایی، هماهنگی بین وظایف توانایی پیشبینی سودآوری کسب و کار را دارد. پیشنهاد میشود که مدیران سالنهای بدنسازی شهر کرمانشاه با بهبود و توسعه بازارگرایی در باشگاه خود، زمینه سودآوری کسب و کار خود را فراهم سازند.
The purpose of this study was to investigate the role of market orientation in business profitability of Kermanshah City' bodybuilding halls. The population of study consisted of all managers of bodybuilding halls of Kermanshah City (N=153) that sample size were determined by Cohran formula and simple sampling method (n=113) that finally 113 questionnaires were returned. To collect data, market orientation questionnaire developed by Ramayah et al (2011) and business profitability questionnaire developed by William et al (2009) were used. Internal consistency of questionnaires by using Cronbach's alpha was determined respectively 0.87 and 0.79. Descriptive and inferential statistics methods were used for data analysis. The findings showed that between customer orientation and business profitability there is no significant correlation. Between competitor orientation and business profitability significant correlation wasnt observed. Research result showed that between inter-functional coordination and business profitability there is significant positive correlation. Among dimensions of market orientation, inter-functional coordination has the ability to predict business profitability. It is recommended to the manager of bodybuilding halls in Kermanshah City that must with improvement and development of market orientation in their club, underlying profitability of their business.
خلاصه ماشینی:
همچنین دیوید (٢٠٠٩) در این خصوص بیان می کند که شرکت ها، سازمان ها و باشگاه های ورزشی باید با افزایش کیفیت کالاها و خدمات ارائه شدة خود به مشتریان ضمن جلب رضایت آنها و کسب سود بیشتر، به شکل گیری تفکری مثبت در مشتریان خود کمک کنند و اساس این کار بازارگرایی مناسب است (٢١).
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج تحقیق نشان داد که بین مشتری گرایی با سودآوری کسب وکار در سالن های بدنسازی شهر کرمانشاه ارتباط معناداری وجود ندارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به اینکه مقدار آمارة آزمون دوربین واتسون (آزمون استقلال خطاها) در فاصلۀ ١/٥ تا ٢/٥ قرار دارد و توزیع داده ها طبیعی است ، از آزمون رگرسیون چندگانه برای پیش بینی سودآوری کسب وکار در سالن های بدنسازی شهر کرمانشاه براساس ابعاد مختلف بازارگرایی استفاده شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) وظایف نتایج تحقیق نشان داد از بین ابعاد سه گانۀ بازارگرایی ، هماهنگی بین وظایف می تواند سودآوری کسب وکار در سالن های بدنسازی شهر کرمانشاه را پیش بینی کند.
نتایج تحقیق حاکی از این بود که رابطۀ معناداری بین مشتری گرایی و سودآوری کسب وکار در سالن های بدنسازی شهر کرمانشاه از دیدگاه مدیران آنها وجود ندارد.
نتایج تحقیق نشان داد بین رقیب گرایی و سودآوری کسب وکار در سالن های بدنسازی شهر کرمانشاه از دیدگاه مدیران آنها رابطۀ معناداری وجود ندارد.
نتایج تحقیق نشان داد که رابطۀ مثبت و معناداری بین هماهنگی بین وظایف و سودآوری کسب وکار در سالن های بدنسازی شهر کرمانشاه از دیدگاه مدیران آنها وجود دارد.