چکیده:
هدف این مقاله شناخت جایگاه و قابلیتهای مدیریت ارتباطات الکترونیک در رفع نیازهاء حل مسائل
سازمانها و مردم در قالب طرح تکریم ارباب رجوع» اطلاع رسانی» پاسخگویی» توجه به منافع» انعکاس و رفع
دغدغههاء انتظارات و نیازهای جامعه» ایجاد ارتباطات و تشکیل یک سازمان متعالی است. در این تحقیق از
روش تحلیل محتوا و پیمایش استفاده شد. نتایج نشان داد؛ بهره لازم از سایتها برای برقراری ارتباط با
ارباب رجوع به عمل نمیآید. مدیربت سختافزاری سایتها مورد توجه بوده تا مدیریت نرمافزاری. نتایج
پیمایش نشان داد؛ پاسخگویان کمتر از طریق سایت با وزارتخانهها ارتباط برقرار کردهاند. بااین حال انتظاراتی
که از مدیریت ارتباطات الکترونیک در راستای حل مسائل» رفع دغدغهها و برآورده ساختن نیازهایشان
داشتهاندء بسیار بالا بود. به دلیل قابلیتهای این امکانات در اطلاع رسانی و اطلاع یابی» خارج شدن سایتها از
حالت ایستا به حالت پویا و موثر برای حل مسائل مراجعه کنند گان, بهروزرسانی اطلاعات سایتها در راستای
کاهش هزینههای وزارتخانهها و مراجعه کنندگان و بهکارگیری نیروی آموزشدیده و متخصص در حوزه
مدیریت ارتباطات الکترونیک برای تحقق طرح تکریم ارباب رجوع در سازمانها پیشنهاد میشود.
خلاصه ماشینی:
به دلیل قابلیت های این امکانات در اطلاع رسانی و اطلاع یابی ، خارج شدن سایت ها از حالت ایستا به حالت پویا و مؤثر برای حل مسائل مراجعه کنندگان ، به روزرسانی اطلاعات سایت ها در راستای کاهش هزینه های وزارتخانه ها و مراجعه کنندگان و به کارگیری نیروی آموزش دیده و متخصص در حوزه مدیریت ارتباطات الکترونیک برای تحقق طرح تکریم ارباب رجوع در سازمان ها پیشنهاد می شود.
آگاهی از ظرفیت ها و ضرورت استقرار مدیریت ارتباطات الکترونیک در سازمان ها در جهت اهمیت و تحقق کرامت های انسانی و ایجاد سرمایه اجتماعی برای سازمان ها و کمک به جریان تصمیم گیری در فرایند تکریم ارباب رجوع ، ضرورت و انگیزه را ایجاد می کند تا خلأهایی که در این زمینه وجود دارند پر شود.
حال سؤال این است که قابلیت های مدیریت ارتباطات الکترونیک در راستای تکریم ارباب رجوع و تعالی سازمانی چیست ؟ در راستای پاسخگویی به این سؤال ، هدف اصلی این پژوهش ، بررسی میزان استفاده و مقایسه سایت های چهار وزارتخانه وزارت آموزش وپرورش ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات و سطح بهره گیری از مدیریت ارتباطات نوین و علمی و همچنین ، سنجش دیدگاه های مراجعه کنندگان به این وزارتخانه ها در مورد شناخت قابلیت های موجود و مطلوب مدیریت ارتباطات الکترونیک و چگونگی استفاده آنان از این فناوری ها است .