چکیده:
هدف پژوهش حاضر ایجاد انگیزه در دانش آموزان پایه دهم رشته گرافیک نسبت به انجام کارهای عملی
می باشد.
پرسش های تحقیق: چگونه می توانم با انجام کارهای هنری، خلاقیت را در دانش آموزانم افزایش
دهم؟ در ابتدا از تمامی دانش آموزان پایه دهم خواسته شد با توجه به استعدادها وتوانایی هایشان با توجه به امکانات موجود در منزل هریک وظایفی را به عهده بگیرند. ازبین دانش اموزان پایه دهم تعداد ٦ نفر
انتخاب شدند و بسته به توانایی ها و استعدادهایشان جهت ایجاد علاقه و انگیزه کار طراحی نشریه دانش
آموزی را شروع کردیم. در جمع آوری وگردآوری اطلاعات سعی کردم ازاز راههای زیر به گردآوری
اطلاعات پرداختم:
١- مشاهده ٢- مصاحبه ٣- پرسشنامه ٤- اسناد و مدارک (مکتوب و تصویری) ٥- مطالعه کتاب و مقالات
و پایان نامه ها ٦- تجارب دیگران ٧- یاداشت های روزانه. مطالعه پیشینه خلاقیت در تدریس مصاحبه با
اولیا ومدیریت وهمکاران بوده است. تجزیه وتحلیل کلمات به صورت کمی وکیفی صورت گرفت. از
نمونه علت های بیان شده در مورد ضعف دانش آموزان در انجام کارهای عملی بوده است.
جامعه آماری موجود در این تحقیق تعداد ٦ نفر از دانش اموزان می باشند. نمونه نشریه کارشده در انتها
پیوست می باشد.
راه حل موقتی جدید واجرای آن ها:
با دبیران رشته گرافیک هماهنگی لازم انجام شد که در حد توان بتوانیم از بچه ها همراه با آموزش
کارفعالیت بخواهیم. راه حل کلیدی که در این اقدام پژوهی انجام شد استفاده از برنامه عملیاتی بود. تقویت
بنیه علمی دانش آموزان یکی دیگر از راهکارها بود.
نتایج بدست آمده نشان می دهد که عوامل بسیاری بر افزایش انگیزه دانش آموزان در فعالیت های عملی
تاثیر می گذارد:
١-در دانش آموزان حس علاقه و شور شرکت در فعالیتها وکسب موفقیت درآن تقویت یافته است.
٢-رضایتمندی اولیا از مدرسه و میزان مشارکت آنان در تصمیم گیری و انجام امور بیشتر شده است.
٣-رضایتمندی دانش آموزان از فعالیتهای مدرسه افزایش یافته است.
خلاصه ماشینی:
اگر دانش آموز معتقد باشدکه در گذشته ، در يادگيري مطالب مشابه بامطالب جديد موفق بوده است با علاقمندي و دقت به مطالب جديد گوش فراداده وآنها را مي آموزد، اما اگر به اين اعتقاد رسيده باشدکه يادگيري مطالب جديد نيز مانند چگونگي افزايش استفاده از بازديد هنري و پوشه کار انگيزه ايجاد فعاليت هاي توسعه اي و خلاقانه در هنرجويان گرافيک / ١١ يادگيري مطالب مشابه درگذشته منجر به شکست خواهد شد، نسبت به يادگيري آن مطلب از خود علاقه نشان نخواهد داد.
«نيکسون » (١٩٦٢)، تورنس (١٩٦٦) و ليکاک (١٩٧٩)، ضمن تحقيقاتي ويژگيهاي دانش آموزان خلاق را چنين عنوان کرده اند: ١- داراي هوش کلامي و فضايي بسيار برجسته ٢- داراي هوش بالاتر از سطح چگونگي افزايش استفاده از بازديد هنري و پوشه کار انگيزه ايجاد فعاليت هاي توسعه اي و خلاقانه در هنرجويان گرافيک / ١٥ متوسط ٣- داراي ظرفيتهاي حافظه اي فوق العاده در ثبت و نگهداري وقايع مختلف ٤- آمادگي جهت تجربه امور و فعاليتهاي مختلف ٥- استقلال فکري (استاين ، ١٩٧٤، ص ٥٤٨) ٦- دارا بودن رفتار مطلوب اجتماعي ٧- بيان صريح و روشن (بارون ، ١٩٦٨) ٨- طرز فکر انتقادي، فعال و کنجکاو بودن (استرنبرگ تيلر، جان ديويي، ١٩٨٥) ٩ - برخورداري از نوع تفکر واگرا (گيلفورد) ١٠- علاقه مند بودن به مسايل فلسفي و مذهبي ١١- مقاوم ، باجرئت ، انتقاد پذير و خستگي ناپذير بودن ١٢- خود جوش ، صادق و ساده بودن .