چکیده:
تغییرات اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژیکی دهه های گذشته، آموزش را برای همه بیش از پیش حیاتی
کرده است. ترویج فناوری اطلاعات در آموزش، از طریق مهار کردن نیروی فناوری اطلاعات امکان پذیر
است، به گونه ای که مدرسه ها به موسسات آموزشی پویا و خلاق تبدیل شوند و نگرش و توانایی یادگیری
مادام العمر مستقل در دانش آموزان پرورش یابد. در بسیاری ازکشورهای جهان، گسترش فناوری اطلاعات
در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است. با بررسی آمار و اطلاعات موجود در مورد میزان
گسترش فناوری درمی یابیم که در بسیاری از کشورها، از جمله کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه،
برای تجهیز مدارس با امکانات گوناگونی همچون رایانه و اینترنت، برنامه های جامعی مدون شده است.
تحقیق حاضر با هدف هوشمندسازی مدارس متوسطه در آموزش و پرورش نگارش شده است. روش
تحقیق بکار گرفته شده نیز، روش اسنادی (کتابخانه ای) می باشد و برای گردآوری اطلاعات از ابزار فیش
استفاده شده است. درابتدا تعریفی از مدارس هوشمند، دوره متوسطه وآموزش و پرورش ارائه می شود
سپس در ادامه با توجه به مبانی نظری و پیشینه تحقیق به بحث و نتیجه گیری می پردازیم و در پایان بعد از
بحث و نتیجه گیری پیشنهاداتی با توجه به موضوع ارا ئه میشود
خلاصه ماشینی:
در بررسي هوشمندسازي مدارس در آموزش و پرورش / ٤١ تعاريف اوليه که درخصوص مدرسه هوشمند در سازمان آموزش و پرورش شهر تهران صورت گرفت مشخصه هاي زير براي آن ذکر شد: - يک فضاي آموزشي به صورت فيزيکي؛ - ارتباطات آموزشي و تربيتي به صورت رو در رو؛ - امکان ايجاد تمامي ارتباطات بر مبناي شبکه ؛ - تغيير مبناي آموزش به «پژوهش محوري»؛ - انجام فعاليتهاي پژوهشي به صورت گروهي؛ - به کار گيري اتوماسيون اداري در بخش هاي گوناگون مدرسه ؛ - وجود امکانات آموزش مجازي (با توجه به مقتضاي مدرسه )؛ - افزايش سرعت يادگيري به کمک به کارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات اهداف کيفي و کمي طرح - بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات در ارائه روش هاي نوين و راه حل هاي مبتني بر فاوا - ترويج ياددهي - يادگيري علمي و تجربي، پژوهش محوري و دانش آموز محوري در فرآيندهاي آموزشي و پرورشي - تربيت نيروي انساني متفکر و توانمند براي ورود به ميدان هاي بين المللي با تکيه بر هويت اسلامي - ايراني - ايجاد محيطي پويا و جذاب براي شکوفايي کامل استعدادها و بروز خلاقيتهاي فردي و جمعي دانش آموزان - تدريس علوم ، اصول ، ارزش ها و زبان با بهره گيري از فناوريهاي نوين با تأکيد بر مهارت هاي تفکر و تحقيق - ايجاد محيطي مناسب جهت ارزيابيهاي مستمر و متناسب با استعدادها و پيشرفت دانش آموزان - رشد وتوسعه ي مهارت هاي ذهني، جسمي، عاطفي، رواني، ادراکي، اجتماعي و فني و حرفه اي دانش آموزان - فراهم کردن انواع شيوه هاي نوين آموزشي جهت استعدادهاي مختلف ، مبتني بر بهره گيري از هوش هاي چندگانه - فراهم نمودن محيط ياددهي –يادگيري و استمرار آن در داخل و خارج از مدرسه در چهار حوزه زير: الف ) برنامه درسي ب ) محتواي آموزشي و کمک آموزشي ج ) روش تدريس ٤٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و سه ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * د) ارزيابي و رتبه بندي - فراهم نمودن فضاي مشارکت و افزايش حضور، پشتيباني، مشارکت و تعامل دانش آموزان ، معلمان و والدين و ديگر گروه هاي ذينفع در فرآيند ياددهي - يادگيري دانش آموزان - همراه نمودن کادرآموزشي و پرورشي مدارس و اوليا با روندهاي نوين آموزشي مبتني بر نيازمنديهاي جامعه ي دانش بنيان - توسعه ي دانش زمينه اي، ذخيره اطلاعاتي و سرمايه ي فرهنگي نيروي انساني مدرسه در ابعاد گوناگون اعتقادي فرهنگي، علمي، آموزشي ، پژوهشي و غيره و برنامه ريزي بر اساس دستيابي به هدف توليد علم در کشور - توسعه ي مهارت هاي ادراکي، کلامي، اجتماعي، حرفه اي وتخصصي معلمان و دانش آموزان (شيوه نامه هوشمندسازي مدارس ، ١٣٩١) (١).