چکیده:
کوتهبینی شرحی از یک شکل سوگیری یا گرایش است که محدودیتی جدی و مهم برای توجه به گزینهها و پیشنهادها در انتخاب و تصمیمگیری ایجاد میکند. تعریف عمومی اصطلاح کوتهبینی، عدم پیشبینی یا درک، دید محدود در مورد مسائل و دیدگاه سطحی در اندیشه و برنامهریزی است. با استفاده از روش نمونهگیری حذفی سیستماتیک تعداد 117شرکت در طی سالهای 1385الی1393 از بین شرکتهای پذیرفته شده بورس تهران انتخاب گردید. در این پژوهش معیار سنجش عملکرد نرخ بازده داراییها در سال بعد بر اساس دو معیار بازده غیرعادی اصلاح شده بر اساس بازده بازار و اندازه شرکت میباشد. همچنین شرکتهایی که مدیریت کوتهبین داشتهاند، با داشتن عملکرد مثبت مالی و افزایش بازده داراییها، هزینههای بازاریابی و تحقیق و توسعه آنها کاهش یافته است. نتایج پژوهش تأثیر مثبت و معنادار کوتهبینی مدیران بر عملکرد مالی آتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را نشان میدهد. به بیان دیگر در صورت وجود کوتهبینی مدیران، عملکرد مالی آتی شرکتهای نمونه بهبود یافته است.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش تأثیر مثبت و معنادار کوته بینی مدیران بر عملکرد مالی آتی شرکت - های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را نشان میدهد.
همبستگی بین متغیرهایهای پژوهش نگاره (٣): ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج بدست آمده از ضریب همبستگی حاکی از آن است که میزان ضریب همبستگی بین کوته بینی مدیران (Myopia) و بازده غیرعادی اصلاح شده برابر با ٠/٠٤٤ و سطح معناداری آن ٠/١٧٨ میباشد که نشان دهنده وجود همبستگی مثبت اما بیمعنا بین متغیرهای یاد شده میباشد.
از دیگر نتایج قابل توجه در نگاره فوق میتوان به وجود همبستگی مثبت و معنادار بین تغییرات سود قبل از هزینه های بازاریابی، تحقیق و توسعه (ERD_Surprise) و کوته بینی مدیران (Myopia) اشاره نمود (با توجه به اینکه ضریب همبستگی و سطح معناداری مربوطه به ترتیب برابر با ٠/٢٨١ و ٠/٠٠٠ بوده است ).
همچنین ضریب همبستگی بین کوته بینی مدیران (Myopia) و تغییرات در هزینه های بازاریابی و تحقیق و توسعه نسبت به رقم سال گذشته ، به ترتیب برابر با ٠/٢٧٣- و ٠/٠٠٠ میباشد که بیانگر وجود همبستگی منفی و معنادار بین این متغیرها است .
مقدار آماره t متغیر تغییرات در سود قبل از هزینه های بازاریابی و تحقیق و توسعه نسبت به سال ماقبل آن (ERD_Surprise)، به ترتیب برابر با ١٥/١٤٥ و ٠/٠٠٠ بوده که بیانگر تأثیر مثبت و معنادار این متغیر بر عملکرد مالی آتی (١+ROA t) شرکت ها میباشد.
"Does institutional short-termism matter with managerial myopia?" Journal of Business Research ,Vol. 68, pp.