چکیده:
یکی از سطوح بررسیهای سبکشناسی، سطح فکری یا محتوایی هر اثر ادبی است. برای نمونه در این سطح، درمی یابیم که شاعر یا نویسنده، برونگرا، درونگرا، فلسفهمدار، عرفانمدار، دینورز یا دینگریز و یا ... است. خوانندگان داستان همواره نوعی ثبات و انسجام در پرداخت شخصیتها و عناصر داستانی انتظار دارند. تناسب رفتار و گفتار شخصیتهای داستانی یکی از توانمندیهای نویسندگان رماننویس است. در رماننویسی معاصر، این موضوع فراز و فرود زیادی داشته است. یکی از ویژگیهای رمانهای دهه هشتاد، بهبود این تناسب است که با الگوها و نظریات روانشناسی شخصیت از دیدگاه برخی نظریهپردازان شخصیت، از جمله یونگ، فروم، و آدلر مطابقت دارد. این پژوهش با بررسی سه رمان از سه نویسنده دهه هشتاد (حسین سناپور، زویا پیرزاد و فریبا وفی) به بررسی بهبود این تناسب میپردازد.
One of the levels of stylistic studies is the level of thought or content of any literary work, For example, at this level, we find that a poet or writer is extroverted, introverted, philosophical, mystical, religious, or non-religious. Story readers always have a kind of consistency in paying for personalities and story elements.The fit of behavior and speech of fictional characters is one of the capabilities of the novelist's writers.In the contemporary novels, this issue has gone up and down.One of the characteristics of the novels of the 1380s is the improvement of fit that is consistent with the patterns and psychological theories of personality from the point of view of some of the personality theorists, including Yong, Forum, and Adler. This study examines the improvement of this fit by examining three novels from three authors of the 1380s (Hossein Sanapour, Zoya Pirzad, and Fariba Wafi).The coordination between behavior and speech and the psychological characteristics of story characters with personality theories are the achievements of this review.
خلاصه ماشینی:
بهبود تناسب رفتار و گفتار قهرمانهای داستان با شخصیت آنها از ویژگیهای سبکی رمان نویسی دهه هشتاد (ص ٢١- ٤٠) دکتربهادر باقری ،١ دکترحسین عبداللهی ،٢ دکترناصرقلی سارلی ، 3 شهرزاد زاده (٤نویسنده مسئول ) تاریخ دریافت مقاله : تابستان ١٣٩٦ تاریخ پذیرش قطعی مقاله : پائیز١٣٩٦ چکیده یکی از سطوح بررسیهای سبک شناسی، سطح فکری یا محتوایی هر اثر ادبی است .
همچنین در خصوص بررسی تناسب گفتار و رفتار شخصیتهای داستان چه براساس نظریه های یونگ ، فروم و ادلر و چه در رمانهای بعد از پایان فریبا وفی، ویران می آیی حسین سناپور، و عادت میکنیم زویا پیرزاد، پژوهشی یافت نشد.
٤- فرضیه پژوهش براساس نظریه های شخصیت یونگ ، فروم ، و آدلر بین گفتار و رفتار شخصیتهای رمانهای «بعد از پایان » فریبا وفی، «ویران می آیی» حسین سناپور، و «عادت میکنیم » زویا پیرزاد تناسب وجود دارد.
٨- تناسب رفتار و گفتار با شخصیتهای رمان بعد از پایان با توجه به محدودیت تحقیق ، از بین شخصیتهای متعددی که در داستان حضور دارند، این تحقیق تنها به بررسی دو شخصیت اصلی و پررنگ داستان میپردازد: رویا و اسد در زیرمجموعه درونگرایی و منظر نیز در زیرمجموعه برونگرایی ظاهر میشوند.
١١-٢- تناسب رفتار و گفتار فردوس با ویژگیهای شخصیتیش براساس مکانیزم روانی «همنوایی بی اراده یا همرنگی ماشینی » فرد گریزان از تنهایی به دنبال همرنگ شدن با جماعتی است که برایش اهمیت دارد او به این طریق خود را یکی از آنها میبیند و با این حس ، ترس از تنهایی و درماندگی را تسلی میدهد.