چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی، انگیزش تحصیلی و رضایت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن و دانش آموزان عادی انجام شد. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علّی مقایسه¬ ای است. جامعه¬ی آماری پژوهش کلیه دانش¬آموزان دارای اختلال خواندن مقطع ابتدایی مراجعه کننده به مراکز اختلالات¬ یادگیری شهر تهران تشکیل می¬دادند. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز مبتلا به اختلال خواندن بود که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند و برحسب تعداد و ویژگیهای دموگرافیک (سن، جنس، پایه تحصیلی) با گروه دانش آموزان عادی، همتا سازی شدند. جهت گرداوری اطلاعات از مقیاس استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر، آزمون فراخنای حروف – ارقام، آزمون مربع¬های دنباله¬دار تولزـ¬پیرون، آزمون دسته بندی کارتهای ویسکانسین و مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانش آموزان استفاده گردید. برای تحلیل دادهها نیز از آزمون T مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد، میانگین انگیزش تحصیلی و رضایت تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن بهطور معناداری پایین تراز دانش آموزان عادی است (01/0> p) همچنین میانگین نمرات مولفه های کارکردهای اجرایی از جمله حافظه فعال، توجه و انعطاف پذیری ذهنی در دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن بهطور معناداری پایین تر از دانش آموزان عادی است (01/0> p) .
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد، میانگین انگیزش تحصیلی و رضایت تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن بهطور معناداری پایین تراز دانش آموزان عادی است (01/0> p) همچنین میانگین نمرات مولفه های کارکردهای اجرایی از جمله حافظه فعال، توجه و انعطاف پذیری ذهنی در دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن بهطور معناداری پایین تر از دانش آموزان عادی است (01/0> p) .
انگیزش تحصیلی به شاخص های شناختی، هیجانی و رفتاری دانش آموزان تعریف شده است که دلبستگی آنان به تحصیل و مدرسه را نشان می دهد (Tucker, Zayco & Herman, 2002).
در این راستا پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی، انگیزش تحصیلی و رضایت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن و دانش آموزان عادی انجام شد.
)بر اساس جدول (5) نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که میانگین نمرات مولفه های کارکردهای اجرایی از جمله حافظه فعال (66/63=F ؛01/0P<) ، توجه (08/15=F ؛01/0P<) و انعطاف پذیری ذهنی (36/38=F ؛01/0P<) در دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن بهطور معناداری پایین تر از دانش آموزان عادی است.
نتایج نشان داد که دانشآموزان مبتلا به اختلال خواندن در مقایسه با دانشآموزان عادی در کارکردهای اجرایی و مولفه های مورد بررسی در پژوهش حاضر یعنی حافظه فعال، توجه و انعطاف پذیری ذهنی، نمره کمتری بهدست آوردند.
آگاهی فرازبانی مستلزم تغییر توجه از معنای واژه به در نظر گرفتن سایر ویژگی های زبان مانند واج شناسی است (Colé, Duncan & Blaye, 2014) و فرد برای خواندن باید بتواند به طور مرتب بین معنای واژه و تشخیص واجها و ادای واجها جا به جایی داشته باشد.