چکیده:
پژوهش حاضر به شناسایی عوامل سازمانی زمینه¬ساز انتقال یادگیری به محیط کار در شرکت ملی گاز ایران با استفاده از رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی صورت گرفت. به منظور گردآوری داده¬ها از مصاحبه نیمهساختار یافته استفاده شد. جامعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی، مدیران و معاونان منابع انسانی و آموزشی شرکت ملی گاز ایران بوده که با توجه به سطح اشباع دادهها، 16 نفر از آنها به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از فن تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد و روایی یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای بررسی توسط اعضاء و چندسویهنگری منابع دادهها تضمین گردید. همچنین، به منظور سنجش پایایی کدگذاریهای انجام شده، از روشهای پایایی باز آزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. پس از مرور و سازماندهی متون مصاحبهها، محقق کدها یا مفاهیم اولیه را شناسایی و در ادامه کدهای مشابه در طبقههایی خاص قرار گرفتند. سپس، برای هر یک از این طبقات عناوینی، که نمایانگر کل کدهای آن طبقه باشند، انتخاب گردید و در نتیجه، مقوله های اصلی سازمانی اثرگذار بر انتقال یادگیری به محیط کار در شرکت ملی گاز ایران شناسایی شد که شامل؛ فرهنگ سازمانی، جو سازمانی، حمایت سازمانی، پیامد سازمانی، مدیریت عملکرد، عدالت سازمانی، خصیصه های مدیر مستقیم، مشارکت در تصمیمگیری، محیط یادگیرنده، فرصت کاربرد و تناسب شغل و شاغل می باشد.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني Quarterly Journal of Training & Development of سال سوم، شماره ٩، تابستان ١٣٩٥، ٤٥-٢١ Human Resources Vol. 3, No 9, 2016, 21-45 عوامل سازماني زمينه ساز انتقال يادگيري به محيط کار (مطالعه موردي ؛ شرکت ملي گاز ايران) *1 عليرضا يوزباشي 2 خدايار ابيلي 3 سيدکمال خرازي 4 مهدي سبحاني نژاد (تاريخ دريافت : ١٣٩٤/١٢/٠٨؛ تاريخ پذيرش: ١٣٩٥/٠٢/٠٨) چکيده پژوهش حاضر به شناسايي عوامل سازماني زمينه ساز انتقال يادگيري به محيط کار در شرکت ملي گاز ايران با استفاده از رويکرد کيفي و روش مطالعه موردي صورت گرفت .
سپس ، براي هر يک از اين طبقات عناويني ، که نمايانگر کل کدهاي آن طبقه باشند، انتخاب گرديد و در نتيجه ، مقوله هاي اصلي سازماني اثرگذار بر انتقال يادگيري به محيط کار در شرکت ملي گاز ايران شناسايي شد که شامل ؛ فرهنگ سازماني ، جو سازماني ، حمايت سازماني، پيامد سازماني ، مديريت عملکرد، عدالت سازماني ، خصيصه هاي مدير مستقيم ، مشارکت در تصميم ي، محيط يادگيرنده، فرصت کاربرد و تناسب شغل و شاغل مي باشد.
بدين منظور از آنجا که در شرکت ملي گاز ايران، سالانه دورههاي آموزشي متعددي براي ايجاد تغييرات در نگرشها، مهارتها و دانش کارکنان برگزار ميگردد و اجراي هر دوره، متضمن سرمايه گذاري هنگفت و صرف زمان خدمتي نيروي انساني فعال ميباشد؛ لذا آگاهي از عوامل سازماني زمينه ساز انتقال اثربخش يادگيري به محيط کار بسيار حائز اهميت است .
Job/work environment factors influencing training effectiveness within a human service agency: Some indicative support for Baldwin and Ford’s transfer climate construct.