چکیده:
هدف این پژوهش مطالعه تاثیر مدیریت دانش بر توسعه منابع انسانی در شهرداری منطقه 4 تهران جهت ارایه پیشنهادات کاربردی برای افزایش سطح توانمندیهای سرمایه انسانی از مجرای استقرار نظام مدیریت دانش بوده است. پس از مرور ادبیات و پیشینه پژوهش به منظور تعریف مدیریت دانش چهار مولفه شناسایی، کسب، توسعه و تسهیم و برای توسعه منابع انسانی چهار مولفه توسعه نگرشی، دانشی، رفتاری و مهارتی حاصل شدند. با پیروی از فسلفه اثباتباوری، رویکرد قیاسی (کمی) و روش پیمایش، از پرسشنامه (مشتمل بر 45 پرسش) جهت گردآوری دادهها استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از طریق انتخاب پرسشنامه استاندارد و ارایه آن به خبرگان، روایی سازه از طریق انجام تحلیل عاملی تاییدی و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ (91/0) تایید شدند. جامعه آماری پژوهش کارشناسان، کارشناسان ارشد و مدیران این سازمان به تعداد 1100 نفر بود و نمونه آماری به روش تصادفی ساده و به حجم 285 نمونه انتخاب شدند. نرمال بودن دادهها از مجرای آزمون کولموگروف اسمیرنوف و روابط بین متغیرها و برازش مدل مفهومی پژوهش از طریق آزمون همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری تایید شدند. در نهایت مشخص شد که مدیریت دانش در توسعه منابع انسانی نقش معناداری (ضریب همبستگی 857/0 و بار عاملی 81/0) را ایفا میکند. همچنین مشخص شد که شناسایی، کسب، توسعه و تسهیم دانش بر توسعه دانشی، نگرشی، رفتاری و مهارتی سرمایه انسانی موثر است. در نتیجه یکی از نتایج مورد انتظار از توسعه نظام مدیریت دانش میتواند توسعه سرمایه انسانی در تمامی ابعاد باشد. همچنین، میتوان نتیجه گرفت که یکی از ابزارهای توسعه منابع انسانی استقرار نظام مدیریت دانش است.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني Quarterly Journal of Training & Development of سال سوم، شماره ٩، تابستان ١٣٩٥، ٨٨-٦٧ Human Resources Vol. 3, No 9, 2016, 67-88 نقش مديريت دانش در توسعه منابع انساني (مورد مطالعه : شهرداري منطقه ٤ تهران ) *1 شهرام خليل نژاد امير مهري ٢ (تاريخ دريافت : ١٣٩٥/٠١/٢٤؛ تاريخ پذيرش: ١٣٩٥/٠٥/٢٠) چکيده هدف اين پژوهش مطالعه تأثير مديريت دانش بر توسعه منابع انساني در شهرداري منطقه ٤ تهران جهت ارايه پيشنهادات کاربردي براي افزايش سطح توانمنديهاي سرمايه انساني از مجراي استقرار نظام مديريت دانش بوده است .
Teece et al ;١٩٩١ ,Barney) و دانش محور٢( ,Takeuchi &Nonaka ١٩٩٦ ,Grant ;١٩٩٥) به عنوان نگاههايي که سعي در تقويت و تکميل روندهاي اخير تئوري پردازي در عرصه علم مديريت داشته اند با انجام پژوهش هاي متنوع و معرفي سازوکارها و ابزارهاي مختلف به دنبال افزايش سطح و کيفيت اين عامل استراتژيک بودهاند.
در حقيقت ، اين پژوهش که در سال ١٣٩٤ در شهرداري منطقه ٤ تهران انجام شده به دنبال پاسخگويي به پرسش هاي زير بوده است : مديريت دانش چه نقشي در توسعه منابع انساني دارد؟ نوع و شدت اين نقش چه نتايج ضمنياي براي مديران اين سازمان و ديگر سازمانهاي مشابه دارد؟ نوع و شدت اين نقش چه رهآوردهايي براي عرصه علم مديريت دارد؟ از مرور پيشينه پژوهشي ميتوان استنباط کرد که مطالعه اي که تطبيق کامل با پژوهش حاضر داشته باشد صورت نگرفته است .
اما، 1-Nadler 2-Swanson 3-Harrison 4-Entity 5-Galley & Maycunich 6-Armstrong 7-Rao الگويي که در اين پژوهش و براي تعريف مفهومي و عملياتي متغير توسعه منابع انساني استفاده شده، بر مطالعات فقيه ميرزايي (١٣٨٦) استوار است .