چکیده:
پیشرفت های شگرف مطالعات میان رشته ای فرصت مناسبی را برای پژوهشگران فراهم نموده تا درک بهتری از کاربرد فیزیک در دانش مدیریت به دست آورند. نفوذ علمی تئوری کوانتوم، موجب شده تا اصول و مفاهیم آن به صورت یک رویکرد علمی در دیگر رشته ها از جمله در علوم آموزشی و آموزش و بهسازی منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرد. این مطالعه بر کاربرد مفاهیم نظریه فیزیک کوانتومی در تبیین مسایل عملی و مفهومی هسته اصلی این سیستم های آموزشی یعنی یادگیری و یاددهی متمرکز می باشد. به نظر می رسد رویکرد کوانتومی در آموزش و یادگیری، به عنوان یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین سیستم های یاددهی– یادگیری، بتواند بسیاری از مسائل آموزش منابع انسانی را حل نماید. مقصود اصلی تحقیق حاضر، توضیح تفسیر مکانیک کوانتومی برای بهبود بخشیدن به سیستم های آموزشی است؛ از این تفسیر می توان برای اصلاح و بهبود تئوری و عمل آموزش منابع انسانی بهره گرفت. روش شناسی مورد استفاده در این تحقیق، روش هرمنوتیک و تحلیل مبانی نظری است. نتایج این بررسی نشان داد رویکرد کوانتومی روشی اثربخش برای بهینه سازی عملکرد سیستم های آموزشی در شرایط پیچیده و مبهم است، بنابراین از این رویکرد می توان برای بهبود بخشیدن به آموزش منابع انسانی استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
تلش آنان زمينه مناسبي براي کاربرد تئوري کوانتوم در سيستمهاي آموزشي فراهم ساخته و ديدگاه نويني از هسته اصلي اين سيستمها يعني يادگيري ارائه نموده است.
شناخت عميق پديدههاي مرتبط با سازمانها و فرايندها، به ويژه فرايندهاي ياددهي- يادگيري، مستلزم آن است که نه تنها ابعاد آشکار پديدههاي يادشده مورد بررسي قرار گيرد، بلکه ابعاد نهان آنها نيز مطالعه شود )بازرگان، ٢٣٤٧(؛ رويکرد کوانتومي ميتواند در بررسي ابعاد پنهان فرايند ياددهي – يادگيري، بسيار مفيد واقع شود.
رويکرد کوانتومي به آموزش و بهسازي منابع انساني، سعي دارد در حد امکان، قوانين و مفاهيم فيزيک کوانتوم را در قالب استعاره و رهنمود؛ به منظور بررسي و تبيين عناصر اصلي اين سيستمهاي آموزشي يعني ياددهي و يادگيري، مورد استفاده قرار دهد.
بررسي موضوعاتي مثل ذهن و تفکر از منظر رويکرد کوانتومي، مؤيد آن است که تئوري کوانتوم اين قابليت را دارد که به پديدههاي فيزيکي محدود نشده و در تبيين رفتارهاي پيچيده انسان مثل آموزش و يادگيري مفيد واقع گردد.
1-Nonlinear Approaches 2-Quantum Learning 3-Synergistic 4-Cognitive Psychology 5-Multi-Dimensional 6-Planes ٣( يادگيري شامل قابليتهاي بالقوهاي است که بينهايت موجود ميباشند: انسان تنها از کسري از ظرفيتهاي ذهني خود استفاده ميکند.
لذا در اين ديدگاه بسياري از اصول تدريس در جهت حفظ يا افزايش انرژي در فراگيران طراحي و بکار گرفته ميشوند )٢٠٠٢ ,Vella( بنابراين، در يادگيري کوانتومي تلش ميشود از همه اجزاء تشکيل دهنده سيستم آموزشي در ايجاد انرژي ذهني استفاده گردد.