چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی برنامه های آموزشی عمومی و تخصصی برگزار شده در دانشگاه فردوسی مشهد است. در این تحقیق برنامه های آموزشی عمومی و تخصصی برگزار شده در هشت ماه اول سال 1390 مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق، پژوهش ارزشیابی است که از رویکرد ارزشیابی هدفمدار و از مدل کرک پاتریک جهت انجام این مهم استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد که تعداد آنها 421 نفر می باشند. برای ارزشیابی سطح واکنش فراگیران از پرسشنامه کرمی (1386)، برای ارزشیابی میزان یادگیری از پیش آزمون و پس آزمون و برای ارزشیابی میزان تغییر رفتار فراگیران از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که فراگیران واکنش مطلوبی به دوره های عمومی و تخصصی از خود نشان داده اند. سطح یادگیری در دوره های تخصصی و عمومی اثربخش بود و فراگیران دانش لازم را کسب کردند. از نظر تغییرات ایجاد شده در رفتار فراگیران نتایج نشان داد که دوره های تخصصی در سطح اثربخشی معناداری قرار نداشتند. در خصوص میزان تفاوت در تغییر رفتار فراگیران براساس نظر سه گروه (خود فراگیران، مافوق و همکاران شان) نتایج نشان داد که به جز در یک مورد بین این سه گروه تفاوت معناداری وجود نداشت.
خلاصه ماشینی:
در تحقيق حاضر پرسش اساسي در خصوص اجراي برنامههاي آموزش ضمن خدمت عمومي و تخصصي کارکنان دانشگاه فردوسي اين است که تا چه ميزان برنامههاي آموزشي ارائه شده در دانشگاه فردوسي مشهد براساس سه سطح اول مدل کرک پاتريک از اثربخشي مناسب برخوردارند؟ ارزشيابي فرايند نظامدار جمعآوري، تحليل و تفسير اطلعات با هدف تعيين ميزان تحقق اهداف مورد نظر است )٢٠١٢ ,Buys(.
بنابراين اين پژوهش به دنبال پاسخگويي به سوالت زير ميباشد: سؤال اصلي: آيا برنامههاي آموزش ضمن خدمت برگزار شده در دانشگاه فردوسي مشهد بر اساس سه سطح اول مدل کرک پاتريک از اثربخشي لزم برخوردارند؟ سؤالهاي فرعي : ٢.
جدول ٤: ميزان يادگيري فراگيران از دورههاي آموزش تخصصي سطح دوره آزمون تعداد ميانگين انحراف معيار مقدار t معناداري پيشآزمون 1/14 1/43 21 0/000 -22/37 HTML پسآزمون 2/32 27/17 21 CSS پيشآزمون ٢٦ ٢٧/١٣ ١/٣٧ -21/78 پسآزمون 2/32 27/61 26 0/000 پيشآزمون 21 2/17 27/36 CCNA پسآزمون 21 -27/61 2/74 27/74 0/000 منبع: )يافتههاي نگارندگان( سؤال ٣: آيا دورههاي آموزشي برگزار شده بر عملکرد)تغيير رفتار( کارکنان اثر داشته است ؟ براي پاسخگويي به اين سؤال از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که اين پرسشنامهها براي هر دوره جداگانه طراحي شدند.